Airbus lanseeraa Atlantin ylityksiin kykenevän A321neo-lentokoneen

Airbus lanseeraa virallisesti A321neo-lentokoneen, jonka suurin mahdollinen lentoonlähtöpaino (MTOW) on 97 tonnia. Lanseerauksen taustalla on Air Lease Corporationin (ALC) tekemä tilaus.

Liisausyhtiö allekirjoitti aiesopimuksen 30 lisäkoneen tilauksesta ja kasvatti tilauksiaan A321neo-koneista nyt 60:stä 90:een. Näin ALC:stä tulee ensimmäinen jatketun kantaman mallin käyttäjä.

.

A321neo 97t -koneen 4 000 merimailin (yli 74 000 km) kantama on kapearunkokoneiden pisin toimintamatka. Se soveltuu Atlantin ylittäville matkoille ja antaa lentoyhtiöille mahdollisuuden avata uusia pitkiä reittejä, joita nykyisillä kapearunkokoneilla ei voi lentää.

.

“ALC haluaa saada jalansijan jokaisella lupaavalla markkinasegmentillä, myös niillä, jotka voidaan avata tällä uudella A321neo-mallilla. Meille on kunnia-asia tarjota asiakkaille uusimpia ja innovatiivisimpia tuotteita ja ratkaisuja”, sanoo ALC:n pääjohtaja Steven F. Udvar-Házy.

.

”Kapearunkokoneilla lennettävien pitkien reittien markkina on houkutteleva, ja sen valtiaaksi nousee A321neo mukavuutensa, taloudellisuutensa ja kantamansa ansiosta. Uusi A321neon versio on liikevaihtoa hyvin tuottava lentokone, joka avaa monia uusia mahdollisuuksia asiakkaillemme”, sanoo Airbusin asiakastoimintojen johtaja John Leahy.

.

Jos ALC:n aiesopimukset 30 A321neo-koneesta ja 25 A330neo-koneesta muuttuvat sitoviksi tilauksiksi, ALC on tilannut Airbusilta kaikkiaan 258 lentokonetta: 53 A320ceo, 140 A320neo, 15 A330, 25 A350XWB ja 25 A330neo.

.

A321 97t -mallissa on lisäpolttoainetankki etupään rahtitilassa. Lisäksi koneen siipiin ja runkoon tehdään pieniä parannuksia. Näiden ansiosta kone pystyy lentämään 206:a matkustajaa jopa 4 000 merimailia. Ensimmäiset koneet toimitetaan vuonna 2019.

.

A320neo-koneissa käytetään uusimman sukupolven moottoreita ja Sharklet-kärkisiipiä, jotka yhdessä vähentävät polttoaineen kulutusta 20 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Vuoden 2014 loppuun mennessä Airbus oli saanut sitovia tilauksia yli 3 600 neo-koneesta 70 asiakkaalta.

Viestintätoimisto Cocomms
Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus

Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta noin 350 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi miltei 5 000 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu Airbus Group -konserniin.