Airbus nousi uuteen ennätykseen lentokoneiden toimituksissa vuonna 2010

Tilausten määrä ylitti selvästi odotukset

Airbus on nostanut tuotantomääriään jo yhdeksäntenä vuotena peräkkäin ja saavutti uuden toimitusennätyksen vuonna 2010: 510 kaupallista lentokonetta 94 asiakkaalle, joista 19 oli uusia asiakkaita. Näistä 401 oli A320-malleja, 91 A330/A340-malleja ja 18 A380-koneita. Vuonna 2009 Airbus toimitti 498 konetta. Airbusin sotilaslentokoneisiin keskittyvä yksikkö Airbus Military toimitti 20 kevyttä ja keskisuurta kuljetuskonetta (CN235 ja C295). Vuoden 2009 luku ylitettiin neljällä koneella.

Vuonna 2010 Airbus sai 644 tilausta kaupallisista lentokoneista (574 nettotilausta). Uusien tilausten arvo ylitti 84 miljardia dollaria bruttona (74 miljardia dollaria nettona) listahinnoilla. Tämä merkitsee 51 prosentin osuutta bruttoarvolla mitattuna ja 52 prosentin osuutta nettoarvolla mitattuna yli sadan matkustajan lentokoneiden markkinasta maailmassa vuonna 2010. Airbus sai 21 uutta tilausta sotilaskoneistaan (CN235 ja C295).

Vuoden 2010 lopussa Airbusin tilauskanta oli 3 552 lentokonetta, joiden arvo listahinnoilla on yli 480 miljardia dollaria. Tämä vastaa kuuden vuoden täyttä tuotantoa. Uudet tilaukset jakautuvat eri konemallien kesken seuraavasti: 452 A320-koneita, 160 A330/A340/A350 XWB -koneita ja 32 A380-koneita.

Airbusin Power8-ohjelma on ylittänyt sekä liikevoitto- että säästötavoitteensa. Ohjelma jatkuu edelleen.

Airbus on saanut takaisin kilpailukykynsä Power8-ohjelman, koneohjelmien tehostumisen sekä markkinoiden kasvun ansiosta. Lisäksi A380-ohjelman edistymisen ansiosta Airbus on pystynyt vähentämään määräaikaisten työntekijöiden määrää. Satoja määräaikaisuuksia vakinaistettiin, mikä toi uusia uusia työpaikkoja etenkin suunnitteluun ja tuotantoon.

Vuonna 2010 Airbus palkkasi 2 200 uutta työntekijää ja nosti näin työntekijöiden määrän 52 000:een vuoden lopussa. Vuonna 2011 yhtiö aikoo palkata 3 000 työntekijää lisää varsinkin kapearunkokone- ja kaukoreittikoneohjelmiin sekä A400M-, A350 XWB- ja A320neo-lentokoneiden kehitykseen.

“2010 oli hyvä vuosi, jopa odotettua parempi. Markkinoiden elpyminen ja ohjelmien tehostuminen ovat olleet erityisen rohkaisevia. Meillä on kuitenkin paljon haasteita edessä etenkin kehitysohjelmissamme”, Airbusin pääjohtaja Tom Enders sanoo.

Vuonna 2011 Airbus odottaa toimitusten kasvavan edelleen ja tilaus-laskutus-suhteen pysyvän yli yhden.

”Tässä näkyy lentoyhtiöiden uusien ekotehokkaiden lentokoneiden vahva kysyntä. Vastaamme asiakkaiden pyyntöihin ja tuomme oikeat teknologiat markkinoille oikeaan aikaan, mistä A320neo-julkistus on esimerkki.”

Vuonna 2010 Airbus julkisti A320neo-konemallit uusine moottoreineen. Uudet mallit vähentävät polttoaineen kulutusta 15 prosenttia, mikä vastaa 3 600 tonnin hiilidioksidipäästöjä vuodessa yhtä lentokonetta kohden.

A350 XWB -lentokoneen kokonaistilaukset nousivat vuoden aikana 583:een ja asiakkaiden määrä 36:een. Lisäksi koneen ensimmäisten komponenttien ja osarakenteiden valmistus käynnistyi.

A400M-ohjelmassa neljä kehityskonetta on nyt lentänyt yli 1 000 tuntia 300 testilennolla. A400M-sarjan tuotannon käynnistäminen lähestyy. Siviili-ilmailun tyyppihyväksyntää haetaan suunnitelmien mukaan ennen vuoden loppua.

A330-koneeseen pohjautuva monikäyttöinen MRTT-kuljetuskone (Multi-Role Tanker Transport) on saanut tyyppihyväksynnän siviili- ja sotilasilmailuun. Viisi konetta on lentokelpoisia, ja neljää muunnetaan parhaillaan. Ensimmäisten kahden MRTT:n toimitus Australian ilmavoimille on loppuvaiheissaan.

Airbusin tavoitteena on edistää vaihtoehtoisten polttoaineiden kaupallistamista. Vuoden aikana Airbus auttoi vaihtoehtoisten polttoaineiden kaupallistamista luomalla Brasiliaan ensimmäisen toimitusketjun, joka tuo yhteen raaka-aineen tuottajat, jalostajat ja lentoyhtiöt. Airbus tukee myös vuonna 2011 käynnistyviä maailman ensimmäisiä reittilentoja, joilla käytetään biopolttoainetta.

Cocomms, Anna-Mari Tiilikainen, puh. 09 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbusin lehdistötilaisuus tänään 11.30 alkaen on nähtävissä yhtiön sivuilla www.airbus.com. Tilaisuuden jälkeen sivuille tulee kuvia sekä tiivistelmä tilaisuuden kohokohdista.

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 6000 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 300 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 3500 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.