Airbus ostaa tanskalaisen Satairin

Airbus hankkii omistukseensa lentokoneosiin ja lentokoneiden kunnossapitopalveluihin erikoistuneen tanskalaisyhtiö Satair A/S:n. Yrityskauppa vahvistaa merkittävästi Airbusin lentokonemateriaalien hallinnan palvelutarjoomaa.

Satair tarjoaa maailmanlaajuisen jakeluverkostonsa ja alueellisten myyntikonttoriensa välityksellä lentokoneosia ja innovatiivisia palveluja laajalle joukolle asiakkaita ympäri maailmaa. Sen tarjooma kattaa kaikki tärkeimmät kaupalliset lentokonesarjat.

Satairin hallituksen kanssa tehdyn sopimuksen mukaan Airbus maksaa yhtiön osakkeenomistajille 77,8 euroa (580 Tanskan kruunua) ja optioiden haltijoille 50,8 euroa (378,66) osakkeelta. Kauppahinta on kaikkiaan 348,2 miljoonaa euroa (2 595), ja se rahoitetaan emoyhtiö EADSin kassasta.

Satairin hallitus on sitoutunut suosittelemaan osakkaille osakkeiden myyntiä Airbusille. Kaikkiaan 16 prosentin osuutta yhtiön osakekannasta edustavat osakkeenomistajat ovat sitoutuneet hyväksymään tarjouksen tiettyjen ehtojen täyttyessä.

Aiempaa parempi tasapaino lentokaluston ja -palvelujen välillä on yksi EADSin vuoteen 2020 tähtäävän vision tärkeimpiä tavoitteita. Strategian mukaisesti yritysosto kasvattaa Airbusin materiaalinhallintayksikön liikevaihtoa ja mahdollistaa uusien palvelujen kehittämisen. Yhdistämällä oman kaupallisen verkostonsa Satairin tarjoomaan ja jakeluosaamiseen Airbus voi asemoida itsensä maailman johtavaksi palveluntarjoajaksi lentoyhtiöille ja niitä palveleville kunnossapito-, korjaus- ja huoltoyhtiöille.

”Satairin osto on looginen askel kohti visiotamme, joka on olla johtava integroitujen jälkimarkkinapalvelujen tarjoaja lentoyhtiöille. Satair sopii loistavasti Airbusille laajan tuote- ja palveluvalikoimansa, pitkäaikaisen toimittaja- ja asiakaskuntansa sekä vahvan kasvunsa ja tuloksentekokykynsä ansiosta”, Airbusin asiakaspalveluista vastaava varatoimitusjohtaja Didier Lux sanoo.

Satairilla on 360 työntekijää maailmanlaajuisesti, ja sen arvioitu liikevaihto kesäkuun lopussa päättyneellä tilikaudella oli 403 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Tulos ennen korkoja, veroja ja poistoja ja kuoletuksia oli USD 36 miljoonaa. Satair jatkaa toimintaansa omalla nimellään, erillisenä yhtiönä.

Marjo Kosonen, viestintätoimisto Cocomms Oy

puh. 040 556 4821, marjo.kosonen (ät) cocomms.com

Airbus

Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 6 500 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 300 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 3 500 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin. www.airbus.com