Airbus palaa nikkelikadmiumakkuihin A350 XWB -lentokoneissa

Airbus uskoo Saftin kanssa A350 XWB -lentokoneeseen kehittämänsä litiumioniakkuarkkitehtuurin luotettavuuteen ja turvallisuuteen. Konemallin testilento-ohjelma jatkuu suunnitelmien mukaisesti litiumioniakuilla.

Syyt kahteen viime aikojen litiumioniakkuongelmaan eivät kuitenkaan ole tietääksemme vielä selvinneet. Tämän ja ohjelman toteutumisvarmuuden takia Airbus on päättänyt ottaa käyttöön suunnitelman B ja käyttää käytännössä hyviksi havaittuja nikkelikadmiumakkuja A350 XWB -koneessa sen tullessa käyttöön. Airbusin mielestä tämä on sopivin tapa edetä ohjelman toteuttamisen ja A350 XWB:n luotettavuuden takaamiseksi.

Airbus on myös käynnistänyt lisätutkimuksia litiumioniakkujen käyttäytymisestä ilmailukäytössä ja ottaa tietenkin huomioon käynnissä olevan virallisen tutkinnan tulokset.

Koska päätös tehtiin nyt, Airbus ei odota sen vaikuttavan A350 XWB -lentokoneen valmistumisaikatauluun.

Airbus

Stefan Schaffrath, +33 616 09 55 92
Marcella Muratore, +33 679 28 18 54
Justin Dubon, +33 674 97 49 51

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 330 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 4 400 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.