Airbus sai 10 000. tilauksensa Virgin Americalta

Airbus on saanut Virgin Americalta sitovan tilauksen 60 A320-lentokoneesta. Tämä on 10 000. tilaus Airbusille. Virgin America on myös ensimmäinen yhtiö, joka on tehnyt sitovan tilauksen uusista A320neo-koneista. Kesällä 2010 Virgin America teki Airbusin kanssa koneista aiesopimuksen, jota nyt myös laajennettiin.

”Yhtiömme on vain kolme vuotta vanha, ja kun monet lentoyhtiöt näinä aikoina kutistuvat, me kasvamme ja tuomme palvelumme uusille markkinoille. Oikea lentokonetyyppi on merkittävä tekijä menestyksessämme. Alhaiset käyttökustannukset, mukava matkustamo ja hiilidioksidipäästöjä vähentävät ratkaisut kaikissa upouusissa A320-koneissamme ovat edistäneet kasvuamme ja menestystämme Pohjois-Amerikan markkinoilla, ja uskomme A320neon jatkavan tästä edelleen”, Virgin American pääjohtaja David Cush sanoo.

Virgin America perustettiin elokuussa 2007. Yhtiöllä lentää yli 30 A320-konetta reiteillään, jotka kattavat koko Pohjois-Amerikan. Palvelu ja muotoilu ovat yhtiölle erityisen tärkeitä. Näiden lisäksi Virgin America voittaa jatkuvasti palkintoja myös kestävän kehityksen huomioimisesta toiminnassaan.

”Yritykset eivät voi jättää ilmastonmuutosta huomiotta, ja mielestäni meidän on otettava haaste vastaan ja löydettävä uusia ja entistä parempia toimintatapoja taistelussa muutosta vastaan. Tässä A320neo auttaa meitä pienentämällä vaikutustamme ympäristöön. Virgin American nykyinen A320-konekanta on tällä hetkellä jopa 25 prosenttia keskimääräistä amerikkalaista kalustoa tehokkaampi polttoaineen kulutukseltaan ja hiilipäästöiltään. A320neo antaa toiveita vielä paremmista luvuista”, Virgin-konsernin perustaja sir Richard Branson sanoo.

Tilaukseen sisältyvissä 30 A320neo-lentokoneessa käytetään sharklet-siipiulokkeita. Yhdessä uusien moottoreiden kanssa ne merkitsevät 15 prosentin pienennystä polttoaineen kulutukseen. Samalla pienenevät koneiden typpioksidipäästöt, ja niistä tulee entistä hiljaisempia.

Air France otti ensimmäisen Airbus-lentokoneen käyttöön vuonna 1974, ja siitä lähtien Airbusin myynti on kasvanut kiihtyvällä vauhdilla. Ensimmäisen 15 vuoden aikana Airbus myi 1 000 lentokonetta. Vain seitsemän vuotta myöhemmin vuonna 1996 myynti oli noussut 2 000:een.

”Saimme 5 000. tilauksemme elokuussa 2004, yli 30 vuoden jälkeen. Vain vähän yli kuusi vuotta tämän jälkeen saavutimme 10 000. tilauksemme, mikä on selvä tuen osoitus tuotelinjoillemme”, Airbusin pääjohtaja Tom Enders sanoo.

1971              ensimmäinen tilaus (6 A300)
1989              1 000 lentokonetta myyty
1996              2 000 lentokonetta myyty
1998              3 000 lentokonetta myyty
2000              4 000 lentokonetta myyty
2004              5 000 lentokonetta myyty
2005              6 000 lentokonetta myyty
2006              7 000 lentokonetta myyty
2007              8 000 lentokonetta myyty
2008              9 000 lentokonetta myyty
2010              10 000 lentokonetta myyty

Cocomms, Anna-Mari Tiilikainen, puh. 09 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Videomateriaalia 10 000. tilauksen julkistamisesta on saatavissa internestistä www.airbus.com/broadcastroom.

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 6000 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 300 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 3500 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.