Airbus sai 15,3 miljardin dollarin tilaukset Berliinin ilmailunäyttelyssä

Toimiala osoittaa elpymisen merkkejä - Airbusin lentokoneet mahdollistavat lentoyhtiöiden kasvun

Johtava lentokonevalmistaja Airbus ilmoitti Berliinin ILA 2010 -ilmailunäyttelyssä saaneensa tilauksia yhteensä 67 lentokoneesta. Tilausten yhteenlaskettu arvo on 15,3 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Tilaukset muodostuvat 32:n A380-lentokoneen noin 11,5 miljardin dollarin arvoisesta sitovasta tilauksesta, sekä aiesopimuksista, jotka käsittävät yhteensä 35 lentokonetta ja joiden arvo on noin 3,8 miljardia dollaria.

Ilmailunäyttelyn kohokohta oli Emirates Airlinen 32:n A380-lentokoneen tilaus. Emirates on nyt  tilannut yhteensä 90 A380-lentokonetta. Emirates on tukenut A380-lentokoneen kehittämistä alusta alkaen, ja tämä viimeisin tilaus on laajin yksittäinen konetyypistä koskaan tehty tilaus. Tämä on yksiselitteinen osoitus A380-lentokoneen ylivoimaisesta käytettävyydestä sekä sen lentoyhtiöille tuomista mahdollisuuksista markkinaosuuden kasvattamisessa.

Airbusin näyttelyssä saamat muut tilaukset sisältävät 35 lentokonetta. Niiden kokonaisarvo on noin 3,8 miljardia dollaria:

• TAM Airlines tilasi viisi A350-900 -lentokonetta arvoltaan lähes 1,3 miljardia dollaria, sekä 20 A320-tuoteperheen lentokonetta arvoltaan noin 1,7 miljardia dollaria (kuusi A319-, seitsemän A320- ja seitsemän A321-lentokonetta)
  • Finnair tilasi viisi A321-lentokonetta, jotka on varustettu suoritusta parantavilla Sharklet-siipiulokkeilla. Tilauksen arvo on 485 miljoonaa dollaria.
  • Germania tilasi viisi A319-lentokonetta arvoltaan 372 miljoonaa dollaria.

Airbusin toimitusjohtaja John Leahy sanoo: “Laskusuhdanne on taittunut, ja menestyksemme Berliinissä osoittaa, että lentoyhtiöt suosivat Airbusin erinomaisia lentokoneita. Olemme nähneet   ilmailunäyttelyssä merkkejä toimialan elpymisestä, ja niitä on tulossa lisää toimialan toipuessa.”

Airbusin menestys perustuu innovatiiviseen suunnitteluun, minkä ansiosta Airbusilla on maailman nykyaikaisin tuotevalikoima, joka ulottuu 100 hengen koneista aina yli 500 paikan koneisiin.

Viestintätoimisto Cocomms, Anna-Mari Tiilikainen, puh. (09) 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus

Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 6000 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 300 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 3500 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.