Airbus sai Dubai ilmailunäyttelyn aikana tilauksia 160 lentokoneesta

Tilausten arvo 44 miljardia dollaria

Dubain 13. ilmailunäyttelyn aikana Airbus sai tilauksia 160 lentokoneesta. Tilausten arvo on 44 miljardia dollaria ‒ sitovia tilauksia 40,4 miljardin ja aiesopimuksia 3,6 miljardin dollarin verran. Erityisesti laajarunkokoneet A380 ja A350 XWB osoittivat täyttävänsä asiakkaiden tarpeet ja odotukset.

Arvoltaan suurin tilaus oli Emirates-lentoyhtiön arvoltaan 20 miljardin suuruinen tilaus 50 A380-jättikoneesta. Konemäärältään suurin oli Etihad Airwaysin 87 lentokoneen tilaus, jonka arvo listahinnoilla on 19 miljardia dollaria.

”Lähi-idällä on erinomaiset mahdollisuudet hyötyä liikenteen kasvusta keskeisen sijaintinsa, vahvan talouskasvunsa ja lentomatkan päässä olevien asutuskeskusten ansiosta. Dubaista saamamme tilaukset osoittavat selvästi Lähi-idän investoivan moderneimpiin ja tehokkaimpiin lentokoneisiin hyötyäkseen tästä kasvusta”, sanoo Airbusin asiakastoimintojen johtaja John Leahy.

Liikenteen lisääntymisen takia lentokoneiden keskimääräinen koko on kasvanut 25 prosenttia: lentoyhtiöt valitsevat aiempaa suurempia lentokoneita tai muuttavat jo tilaamiaan lentokoneita suuremmiksi.

A380:n kaltaiset erittäin suuret lentokoneet auttavat hyödyntämään rajallista slotien määrää lentokentillä, kun koneen käyttöaste on tarpeeksi korkea. Näin voidaan palvella entistä suurempaa matkustajamäärää lisäämättä lentoja.

Kestävään kehitykseen keskittyminen on auttanut vähentämään polttoaineen kulutusta ja lentomelua vähintään 70 prosenttia viimeisen 40 vuoden aikana. Sama trendi jatkuu edelleen.

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus Facebookissa www.facebook.com/airbus, Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta noin 350 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi miltei 5 000 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.