Airbus sai miltei 70 miljardin dollarin arvosta tilauksia Pariisin ilmailumessuilta

Airbus sai Pariisin ilmailumessuilta tilauksia 466 lentokoneesta. Tilausten arvo on 68,7 miljardia dollaria. Aiesopimuksia solmittiin 225 lentokoneesta (29,4 miljardia dollaria) ja sitovia tilauksia 241 lentokoneesta (39,3 miljardia dollaria).

A320-perheen kapearunkokoneista Airbus sai 371 tilausta kuudelta asiakkaalta. Suurimman tilauksen teki easyJet: 100 A320neo- ja 35 A320ceo-mallia. Lufthansa vahvisti sadan koneen tilauksensa. Muita A320-koneiden tilaajia olivat Hong Kong Aviation Capital, ILFC, Spirit ja Tunisian Syphax Airlines, joka on ensimmäinen afrikkalainen A320neon tilaaja.

Toinen tähti Pariisissa oli A350 XWB, joka lensi ensimmäisen kerran 14.6. ja toisen kerran 19.6. Messujen aikana lentokoneesta tehtiin 69 tilausta, joiden arvo on 21,4 miljardia dollaria. Tilaajia oli neljä: Air France-KLM, Singapore Airlines, United Airlines sekä Sri Lankan.

Airbus sai A380-mallistaan 20 koneen tilauksen Doric Lease Corpilta, joka on maailman kolmanneksi suurin laajarunkokoneiden vuokraaja. Tilauksen arvo on yli 8 miljardia dollaria. Doricin kautta lentoyhtiöt voivat jatkossa hankkia A380-koneita joustavasti vuokrasopimuksella.

Anne Hänninen, puh. 040 825 4620, anne.hanninen(at)cocomms.com

Airbus Facebookissa www.facebook.com/airbus, Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus

Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta noin 350 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi miltei 5 000 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.