Airbus tekee uudet ennätykset tilauksissa, toimituksissa ja tilauskannassa

Markkinajohtaja kapea- ja laajarunkolentokoneissa

Airbus ylitti kaupalliset tavoitteensa vuonna 2013. Yhtiö toimitti ennätykselliset 626 lentokonetta 93 asiakkaalle, joista 15 on uutta asiakasta. Airbus teki myös alan uuden ennätyksen bruttotilauksissa; 1619 tilausta löi vuonna 2011 tehdyn edellisen ennätyksen 11 koneella. Tilausten bruttoarvo oli 240,5 miljardia dollaria.

Vuoden lopussa tilauskanta oli 5 559 lentokonetta, mikä on sekin uusi ennätys alalla. Tilauskannan arvo listahinnoilla on 809 miljardia dollaria ja vastaa kahdeksan vuoden tuotantoa.

Vuoden toimitukset jakautuivat konemalleittain seuraavasti: 493 A320-perheen konetta, 108 A330:a, 25 A380:ä. Tilausten jakauma on: 377 A320ceo-konetta, 876 A320neoa, 77 A330:ä, 239 A350 XWB:ä ja 50 A380:ä.

Vuoden 2013 lopussa Airbusin bruttomarkkinaosuus oli 51 prosenttia yli 100 paikan lentokoneista. Asiakkaiden päätöksillä siirtyä entistä suurempiin lentokoneisiin kaikissa tuoteperheissä (A321, A330-300, A350-1000 ja A380) on ollut suotuisa vaikutus liikevaihtoon.

Vuoden aikana A320neo-koneiden tilaukset ylittivät 2 600 kappaletta. Samaan aikaan A320ceo-koneiden myynti jatkui vahvana: ceo-malleja on myyty yli 1 000 kappaletta Neo-mallien julkistuksen jälkeen. A320-koneiden tuotantovauhti pysyi vakaana 42 koneessa kuukaudessa.

A350 XWB -koneiden myynnissä nähtiin merkittäviä edistysaskelia. Näistä yksi esimerkki on ensimmäinen tilaus Japanista.

Vuoden aikana lennettiin myös A350 XWB:n ensimmäinen testilento. Testilennot edistyvät hyvin ‒ kahdella lentokoneella on lennetty yli 800 testituntia. Tyyppihyväksynnän aikataulutavoite on vuoden 2014 kolmannella neljänneksellä ja käyttöönoton vuoden viimeisellä neljänneksellä.

A380 hallitsi edelleen erittäin suurten koneiden markkinoita 50 uudella tilauksella.

A330-koneista julkistettiin uudet versiot, joiden lentomatka on pidentynyt. Mallien tuotantotahti nousi uuteen ennätykseen: 10 uutta konetta kuukaudessa.

Vuonna 2013 Airbus Military toimitti 31 lentokonetta, johon sisältyy 7 A330 MRTT:tä ja 2 A400M:ä Ranskan ilmavoimille.

Airbus rekrytoi noin 3 000 työntekijää vuoden 2013 aikana.

“Yhtiön muuntuminen entistä yksinkertaisemmaksi, ketterämmäksi ja nopeammaksi etenee selvästi. Valmistamme koneita nopeammin kuin koskaan ja myymme markkinoiden johtavia tuotteitamme ennätysmääriä”, sanoo Airbusin pääjohtaja Fabrice Bregier.

“Saavuttamamme tulokset osuvat hyvin kannattavuustavoitteisiimme, ja voin ylpeänä todeta kehityksen olevan vahvasti noususuuntainen. Johtoasemamme vahvistamiseksi kapea- ja laajarunkokoneissa vuosi 2014 on erittäin tärkeä, sillä A320neo lentää ensimmäisen kerran ja A350 XWB otetaan käyttöön.”

Stefan Schaffrath, puh. +33 6 16 09 55 92
Justin Dubon, puh +33 6 74 97 49 51
Jacques Rocca, puh. +33 6 07 91 03 29

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 09 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Lehdistötilaisuus näkyy verkossa www.airbus.com: twitter @Airbus #AirbusResults:

www.facebook.com/airbus

Valokuvia ja yhteenveto lehdistötilaisuudesta saatavilla verkosta tilaisuuden jälkeen.

Airbus Facebookissa www.facebook.com/airbus, Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus

Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta noin 350 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi miltei 5 000 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.