Airbus toimittaa ensimmäiset jyrkästi kenttää lähestyvät A318-lentokoneet

Airbus on toimittanut British Airwaysille kaksi A318-lentokonetta, jotka mahdollistavat jyrkän lähestymisen lentokentälle. A318 on suurin liikennelentokone, joka voi lentää tavallista jyrkempää lentorataa laskeutuessaan.

Jyrkkä lähestyminen helpottaa laskeutumista vuoristoisille kentille sekä kaupunkialueilla sijaitseville ahtaille kentille. Kaupunkialueilla on tavallisesti myös tiukat melurajoitukset, joiden vaatimukset A318 täyttää. ”A318-koneet tilattiin erityisesti kaksi kertaa päivässä lennettävälle reitille London City – John F. Kennedy kokonsa, joustavuutensa ja jyrkän lähestymismahdollisuuden takia”, British Airwaysin pääjohtaja Willie Walsh sanoo. ”A318 on suorituskyvyltään ja toimintasäteeltään paras liikennelentokone kaupunkialueiden lentokentille. Sen ansiosta lentoyhtiöt voivat avata uusia reittejä ja tarjota matkustajille mukavuutta, jonka mahdollistaa kapearunkokoneiden levein runko”, Airbusin asiakastoimintojen johtaja John Leahy toteaa. British Airwaysin uusissa koneissa on muun muassa 32 täysimittaiseksi sängyksi muuntuvaa paikkaa sekä OnAir-liitäntä, jonka avulla matkustajat voivat lennon aikana käyttää sähköpostiaan ja internetselainta sekä lähettää ja vastaanottaa tekstiviestejä. British Airwaysilla on jo käytössä 11 A321-konetta, 27 A320-konetta sekä 33 A319-konetta. Yhtiö on lisäksi tehnyt sitovat tilaukset yhdeksästä A320-lentokoneesta ja 12 A380-koneesta. Jyrkkä lähestyminen tarkoittaa sertifiointia 5,5 asteen lähestymiskulmalle, kun tavallisesti käytettävä kulma on 3 astetta. Sertifioinnin aikana lentokoneen on osoitettava pystyvänsä laskeutumaan 7,5 asteen kulmassa (tavoitekulma plus kahden asteen turvamarginaali). A318 ja A318 Elite saivat sertifioinnin Euroopan lentoturvallisuusvirastolta EASAlta vuonna 2007.