Airbus toimittaa sadannen Kiinassa kootun A320-lentokoneen

Sadas Kiinassa valmistettu A320-perheen lentokone on luovutettu Air China -lentoyhtiölle. Ensimmäinen konetoimitus lähti Airbusin Kiinan-tehtailta 22.6.2009.

Air China käyttää uutta lentokonetta kotimaan lennoilla Shanghaista käsin. Lentoyhtiöllä on nyt 93 A320-perheen lentokonetta eli yksi suurimmista A320-kalustoista Kiinassa.

“Olemme erittäin iloisia luovuttaessamme sadannen Tianjinissa kootun A320-koneen Air Chinalle, jolla on jo paljon Airbus-koneita ja joka on meille arvostettu, pitkäaikainen strateginen asiakas”, Airbusin asiakastoimintojen johtaja John Leahy sanoo.

Juhlimassa sadannen koneen valmistumista Tianjinin-tehtaalla 31.8.2012 olivat mukana Saksan liittokansleri Angela Merkel ja Kiinan pääministeri Wen Jiabao.

Tällä hetkellä Kiinassa on käytössä yli 700 A320-perheen lentokonetta. Kaikkiaan A320-koneita on myyty yli 8 600 kappaletta, joita yli 5 200 on jo toimitettu yli 370 asiakkaalle ympäri maailmaa. Koneperhe onkin maailman myydyin liikennelentokone kautta aikojen.

Airbus on myynyt yhteensä yli 11 800 lentokonetta yli 480 asiakkaalle. Näistä 7 400 on toimitettu yhtiön tultua markkinoille 1970-luvulla.

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 09 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Eduardo Galicia-Roquero  +33 5 611 888 44
Amelia Xu     +86 10 8048 6161

Airbus Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 330 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 4 400 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.