Airbus toimitti 7 000. lentokoneensa US Airwaysille

Airbus toimitti 7 000. lentokoneensa US Airways -lentoyhtiölle, jolla on maailman suurin Airbus-laivasto. Uusi A321-kone toimitettiin vain kaksi vuotta 6 000. lentokoneen toimittamisen jälkeen.

Tuhannes Airbus-lentokone toimitettiin vuonna 1993 Air Francelle eli 19 vuotta ensimmäisen konetoimituksen jälkeen. Seuraavat tuhat konetta valmistui kuudessa vuodessa ja sitä seuraavat tuhannet kolmessa tai viime aikoina kahdessa vuodessa. 6000. kone oli A380-superjumbo, joka toimitettiin Emirates-lentoyhtiölle.

“On erityisen sopivaa, että 7000. lentokoneemme on A321 ja se menee US Airwaysille. Lentoyhtiöllä ei ainoastaan ole suurin Airbus-laivasto maailmassa, vaan sillä on nimenomaan suurin A320-koneiden kalusto maailmassa”, Airbusin pääjohtaja Tom Enders sanoo.

”Olemme tehostaneet toimintaamme koko yhtiössä, ja tämän ansiosta olemme pystyneet toimittamaan ennätysmäärän uusimman sukupolven lentokoneita yhä nopeammin.”

Vuoden loppuun mennessä US Airwaysillä on kaikkiaan 93 A319-konetta, 72 A320-konetta, 63 A321-konetta ja 16 A330-lentokonetta. Lentoyhtiö on myös tehnyt sitovan tilauksen 58 A320-sarjan lentokoneesta, kahdeksasta A330-koneesta ja 22 A350 XWB -lentokoneesta.

A320-sarjan lentokoneita on tilattu yli 8 200 kappaletta, joista yli 4 900 on toimitettu 340 asiakkaalle ympäri maailmaa. Koneperhe on maailman myydyin kapearunkokonesarja.

Julkistuksesta on saatavissa videoaineistoa Airbusin sivuilla www.airbus.com/broadcastroom

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 09 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 300 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 3 500 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.