Airbus toimitti maailman ensimmäisen A350 XWB -lentokoneen Qatar Airwaysille

Uusi luku ilmailun historiassa

Airbus on toimittanut maailman ensimmäisen A350 XWB -lentokoneen Qatar Airwaysille. Airbusin A350 XWB aloittaa uuden aikakauden ilmailussa ja mullistaa pitkien matkojen lentomatkailun tulevina vuosikymmeninä, kun korkeasta palvelutasostaan tunnettu Qatar Airways ottaa koneen käyttöön ensimmäisenä lentoyhtiönä maailmassa.

Airbusin A350 XWB -lentokoneessa käytetään uusinta teknologiaa ja innovaatioita. Tämä näkyy muun muassa aerodynamiikassa ja kevyinä materiaaleina. Koneessa on polttoainetehokkaat ja hiljaiset Rolls Royce Trent XWB -moottorit. Siinä on myös erittäin leveä, valoisa ja tilava matkustamo. Konetyyppi parantaa matkustusmukavuutta ja lentoyhtiöiden toiminnan tehokkuutta.

"Qatar Airways on ylpeä saadessaan käyttöönsä A350 XWB:n ensimmäisenä lentoyhtiönä maailmassa. Olemme iloisia, että tämä päivä on koittanut ja voimme lisätä tämän viimeisimmän sukupolven koneen nopeasti kasvavaan laivastoomme", sanoi Akbar Al Baker, Qatar Airways -konsernin pääjohtaja.

"Teimme koneesta ensimmäisen tilauksemme ja käynnistimme yhteistyöprojektin Airbusin kanssa seitsemän vuotta sitten Pariisin ilmailunäyttelyssä. Sen jälkeen ilmailu toimialana on kasvanut merkittävästi. Olen vakuuttunut siitä, että lentomatkustaminen lisääntyy myös tulevina vuosina. Qatar Airways on ilmailun etujoukoissa tarjoamalla matkustajilleen mahdollisuuden matkustaa maailman uudenaikaisimmalla lentokoneella".

"Olemme ylpeitä, että olemme saaneet työskennellä Qatar Airwaysin ja Airbusin kanssa A350 XWB:n parissa käyttäen uusinta teknologiaa asiakaskokemuksen nostamiseksi uudelle tasolle. Tämä on tärkeä päivä Rolls Roycelle. Tämä on monen vuoden työn huipentuma ja aloittaa uuden aikakauden liiketoiminnassamme", sanoi John Rishton, Rolls Roycen toimitusjohtaja.

"Ensimmäisen A350 XWB:n luovuttaminen asiakkaalle on merkittävä virstanpylväs sekä Airbusin että ilmailun historiassa. A350 XWB on maailman nykyaikaisin liikenteessä oleva lentokone, joka mullistaa sekä lentokoneteollisuutta alana että lentomatkailua. Uusi lentokone on tulosta 45 vuotta jatkuneesta työstämme asiakkaiden tarpeisiin vastaamiseksi. Ensimmäisen A350 XWB:n luovuttaminen juuri Qatar Airwaysille sopii hyvin, sillä se on maailmanluokan lentoyhtiö", sanoi Airbusin pää- ja toimitusjohtaja Fabrice Brégier.

A350 XWB sopii saumattomasti Qatar Airwaysin kasvavaan laivastoon, johon kuuluu A380- ja A330 -lentokoneita. Samalla lentoyhtiöstä tulee maailman ensimmäinen lentoyhtiö, jolla on käytössä kaikkia Airbusin laajarunkokonemalleja.

Hiilikuiturunkoinen ja -siipinen A350 XWB on uusin lisäys Airbusin laajarunkokoneiden tuotelinjaan keskipitkille reiteille. Sen polttoaineen kulutusta on saatu pienennettyä 25 prosenttia. Koneen suunnittelussa johtotähtenä on ollut matkustajien mukavuus ja hyvinvointi. Erinomaisen matkustuskokemuksen lisäksi lentokone tarjoaa lentoyhtiöille toiminta- ja kustannustehokkuutta. 41 asiakasta on tilannut Airbusilta kaikkiaan 778 kappaletta A350 XWB -konetta (30.11.2014).

Viestintätoimisto Cocomms
Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus

Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta noin 350 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi miltei 5 000 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu Airbus Group -konserniin.