Airbus tukee uutta, tiukennettua melustandardia

Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAOn ympäristökomitea CAEP on asettanut uudet melurajat liikennelentokoneille. Uudessa standardissa koneiden melutasoa on alennettu seitsemän desibeliä. Standardi viedään arvioitavaksi ja hyväksyttäväksi ICAOn kokoukseen myöhemmin tänä vuonna, ja se tulee voimaan 31.12.2017.

”Airbus on viimeisen 40 vuoden aikana panostanut vahvasti melun vähentämiseen tuodakseen markkinoille hiljaisimpia lentokoneita. Uusi standardi on jälleen askel eteenpäin maailman ilmailualan proaktiivisissa hankkeissa ympäristön suojelemiseksi,” Airbusin pääjohtaja Fabrice Brégier sanoo.

Airbusin kehitteillä olevat lentokoneet – A320neo ja A350 XWB – noudattavat jo uutta melustandardia

Yhtiö jatkaa myös melua vähentävien uusien ratkaisujen kehittämistä. Koneisiin on saatavilla esimerkiksi automaattinen melua vähentävä lähtömenettely (Automatic Noise Abatement Departure Procedure, NADP), joka optimoi työntövoiman ja lentoreitin lentomelun vähentämiseksi asutuilla alueilla.

Isossa-Britanniassa melurajoitukset ovat maailman tiukimmat, ja siellä Airbusin A380 sai palkinnon hiljaisuudestaan vuonna 2012 melun vähentämistä edistävältä UK Noise Abatement Society -järjestöltä.

A380 kuljettaa 42 prosenttia enemmän matkustajia kuin lähin vastaava lentokone, mutta sen tuottama lentomelu lähdössä on puolet pienempi. Laskeuduttaessa A380:n tuottama melu on 3–4 kertaa pienempi. A350 XWB -konemallin melutaso on jopa 16 desibeliä alle nykyisten vaatimusten.

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 09 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 330 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 4 400 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.