Airbus vahvistaa lennonvarmistusta ostamalla Metron Aviationin

Airbus hankkii omistukseensa amerikkalaisen lentoliikenteen hallintaan erikoistuneen Metron Aviationin. Yhtiö tarjoaa lennonvarmistuksen (air traffic management, ATM) tutkimusta ja ratkaisuja ilmaliikennevirtojen säätelyyn, ilmatilan suunnitteluun sekä energia- ja ympäristötehokkuuden kehittämiseen. Sen asiakkaita ovat lennonvarmistuspalvelujen tarjoajat, lentoyhtiöt ja lentokentät.

Metron Aviationin osto vahvistaa Airbusin strategiaa tukea ATM-järjestelmiä, jotka parantavat huomattavasti globaalin lentokuljetusalan kapasiteettia ja tehokkuutta sekä vähentävät ympäristövaikutuksia.

Yrityskauppa edellyttää vielä tarvittavia viranomaislupia. Kaupan odotetaan toteutuvan tämän vuoden lopulla. Kauppahintaa ei julkisteta.

Aiemmin tänä vuonna Airbus perusti Airbus ProSky -tytäryhtiön tukemaan kansainvälisiä ATM-järjestelmien nykyaikaistamisohjelmia, kuten Yhdysvaltain ilmailuhallinnon FAA:n NextGeniä ja eurooppalaista SESARia.

“Metron Aviationin osto tukee Airbusia sen strategisessa tavoitteessa eli lentoliikenteen hallinnan kehittämisessä”, Airbus ProSkyn toimitusjohtaja Eric Stefanello sanoo. “Lisäosaamisen avulla pystymme tukemaan NextGeniä ja SESARia entistä paremmin. Airbus ProSkyn tapaan Metron Aviation ei ole ATM-järjestelmien valmistaja, joten se sopii meille täydellisesti hakeutuessamme FAA:n ja eri maiden lennonvarmistuspalveluiden tarjoajien kumppaniksi.”

“Airbus ja Metron Aviation ovat kumpikin sitoutuneita ATM-järjestelmien pitkäjänteiseen modernisointiin. Lisäksi haluamme tukea lentokuljetuksen kasvua ja kehitystä parantamalla nykyisten järjestelmien ja lentokaluston tehokkuutta sekä vähentämällä polttoaineen kulutusta ja päästöjä”, Metron Aviationin toimitusjohtaja Dave Ellison sanoo.

Päivi Vuolle, viestintätoimisto Cocomms Oy, puh. 050 5354 899, paivi.vuolle(at)cocomms.com

Airbus

Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 6 500 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 300 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 3 500 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.