Airbusin A320-perheen koneet lentäneet yli 50 miljoonaa lentoa

Ilmailun työmyyrä kuljettanut yli viittä miljardia matkustajaa

Airbusin A320-lentokoneet ovat lentäneet yli 50 miljoonaa lentoa. Maailman käytetyin kapearunkolentokone aloitti kaupalliset lennot vuonna 1988. Tästä lähtien koneperheen koneissa on lentänyt yli viisi miljardia matkustajaa. Kymmenen A320-konetta lähtee lentoon joka minuutti maailman lentokentiltä.

”Investoimme vähintään 100 miljoonaa euroa vuodessa A320-perheeseen, jotta se pysyy maailman moderneimpina ja polttoaineen käytöltään tehokkaimpina lentokoneina. Joka kuudes sekunti A320-lentokone lähtee lentoon jostain päin maailmaa, ja kaikkiaan koneissa on lentänyt yli viisi miljardia matkustajaa. Tämä on mittava saavutus”, Airbusin asiakastoimintojen johtaja John Leahy sanoo.

Yksi osoitus lentokoneperheen jatkuvasta uusiutumisesta ovat Sharklet-siipiulokkeet, jotka alentavat polttoaineen kulutusta pitkillä lennoilla ainakin 3,5 prosenttia. Tämä merkitsee noin hiilidioksidipäästöjen pienentymistä 700 tonnilla lentokonetta kohden vuodessa. Siipiulokkeet myös parantavat koneiden hyötykuorma–lentokantama-suorituskykyä. Finnair on tilannut ensimmäisenä lentoyhtiönä maailmassa siipiulokkeellisia A321-koneita.

A320-lentokoneet ovat nousseet markkinajohtajaksi, jota käyttävät kaikenlaiset lentoyhtiöt kaikkialla maailmassa. Koneita on maailman taivailla noin 250 eri yhtiön väreissä. Kymmenellä lentoyhtiöllä on yli 100 A320-perheen lentokonetta käytössään. A320-koneita on myyty yli 6500 kappaletta. Yli 4300 konetta on toimitettu noin 310 lentoyhtiölle.

Cocomms, Anna-Mari Tiilikainen, puh. (09) 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus

Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 6000 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 300 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 3500 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.