Airbusin A330-200F-rahtikone ensilennolla

Airbusin A330-matkustajakoneperheeseen perustuva rahtikone A330-200F on lentänyt ensimmäistä kertaa. Neitsytlento aloittaa 180 tuntia kestävän lentotestauksen ja tyyppihyväksymisprosessin. Suunnitelmien mukaan ensimmäinen A330-200F toimitetaan Etihad Crystal Cargo -yhtiölle kesällä 2010.

Verrattuna lähimpiin kilpailijoihinsa uusi konemalli lentää pitemmälle ja kantaa enemmän kuormaa pienemmillä yksikkökustannuksilla. Airbus on jo saanut 67 sitovaa tilausta koneesta yhdeksältä asiakkaalta. ”A330-200F sopii nykymarkkinoille, joilla polttoaineen hinnat nousevat ja tuottopaineet kasvavat. Kone valmistuu sopivaan aikaan: olemme markkinoiden elpymisen kynnyksellä, ja lentoyhtiöiden kannattaa varautua juuri nyt tulevaan rahtimäärien kasvuun”, Airbusin asiakastoimintojen johtaja John Leahy sanoo. Airbusin ennusteen mukaan seuraavan 20 vuoden aikana lentoyhtiöt tarvitsevat yli 3400 rahtikonetta vastatakseen 5,2 prosentin keskimääräiseen kasvuun vuosittain. Näistä noin 1600 on A330-200F:n kaltaisia keskikokoisia koneita. A330-200F-koneesta on saatavissa kaksi eri tyyppiä. Kun koneen rahtimäärä on 64 tonnia, toimintasäde on 7400 kilometriä; kun rahtimäärä on 69 tonnia, toimintasäde on 5930 kilometriä. Optimoidun rungon muodon ansiosta koneessa voidaan kuljettaa erikokoisia kuormalavoja ja kontteja. Kaiken kaikkiaan lentokoneessa on 30 prosenttia enemmän tilaa kuin missään luokkansa muussa rahtikoneessa.