Airbusin A350-900-kone saa EASAn tyyppihyväksynnän

Markkinoiden uusin matkustajalentokone A350-900 on saanut tänään tyyppihyväksynnän Euroopan lentoturvallisuusviranomaiselta (EASA). Hyväksytyssä lentokoneessa käytetään Rolls-Roycen Trent XWB -moottoreita. Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen (FAA) hyväksyntä koneelle saadaan pian.

“Tyyppihyväksynnän saaminen A350-900:lle EASAlta on suuri saavutus Airbusille ja kaikille kumppaneillemme, jotka ovat osaltaan edistäneet uuden sukupolven lentokoneen suunnittelua, rakentamista ja sertifiointia. Nyt A350-900 on valmis lentämään pesästä lentoyhtiöiden ja matkustajien iloksi”, sanoo Airbusin pääjohtaja Fabrice Brégier.

“A350 XWB:n tuotanto-ohjelma on sekin ollut innovatiivinen ja kunnianhimoinen. Tavoitteena on tuoda täysin valmis lentokone markkinoille. Viiden testikoneen laivasto vei sertifioinnin läpi ajallaan laaditun budjetin mukaisesti. Myös laatu oli suunnitellulla tasolla.”

Koneet lensivät yli 2 600 testituntia. Testiohjelma kokonaisuudessaan oli yksi alan perusteellisimmista ja tehokkaimmista koskaan. Koneen rungon ja järjestelmien testeissä on ylitetty selvästi niiden teknisille ominaisuuksille määritetyt ylärajat, jotta voidaan taata koneen täyttävän kaikki lentokelpoisuusvaatimukset.

Qatar Airways on ensimmäinen A350 XWB -asiakas, joka saa ensimmäisen koneen ennen tämän vuoden loppua. Toukokuun loppuun mennessä Airbus oli saanut A350 XWB -koneista 750 tilausta 39 asiakkaalta.

A350 XWB on täysi uusi, keskikokoinen tuoteperhe pitkille reiteille ja uusin jäsen Airbusin laajarunkokoneiden sarjassa. Koneessa on monia innovaatioita, jotka parantavat matkustusmukavuutta ja lentoyhtiöiden toiminnan tehokkuutta.

Video saatavilla täältä

Haastattelut englanniksi: Fernando Alonso (lentotoimintojen johtaja) ja Gordon McConnell (A350 XWB:n teknillinen johtaja)

Haastattelu ranskaksi: Patrick Du Ché (kehitystestilentojen johtaja)

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus Facebookissa www.facebook.com/airbus, Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus

Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta noin 350 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi miltei 5 000 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu Airbus Group -konserniin.