Airbusin A350 XWB -koneisiin tuleva Trent XWB -moottori sai EASAn tyyppihyväksynnän

Airbusin A350 XWB -ohjelma on jälleen ottanut askelen eteenpäin, kun Euroopan ilmailuturvallisuusviranomainen EASA on myöntänyt Rolls-Roycen Trent XWB -moottorille tyyppihyväksynnän.

Hyväksynnän saivat A350-800- ja A350-900-koneisiin tulevat moottorit. Näitä suurempaan A350-1000-koneeseen tuleva moottori on vielä kehitteillä.

”Testitulokset osoittavat meidän tehneen maailman tehokkaimman suuren moottorin siviili-ilmailuun. Odotamme innokkaasti ensimmäistä testilentoa myöhemmin tänä vuonna”, sanoo johtaja Eric Schulz, joka johtaa Rolls-Roycen suurten siviili-ilmailumoottoreiden yksikköä.

”Uudet moottorit yhdessä lentokoneemme kehittyneen aerodynamiikan sekä runko- ja siipitekniikoiden kanssa tuovat asiakkaillemme 25 prosentin parannuksen lentokoneiden polttoainetehokkuuteen”, Airbusin A350 XWB -ohjelmasta vastaava johtaja Didier Evrard toteaa.

Tyyppihyväksyntä osoittaa moottorin täyttävän EASAn lentokelpoisuusvaatimukset. Sen saaminen oli viimeinen suuri merkkipaalu ennen A350-900 'MSN001' -koneen ensimmäistä testilentoa myöhemmin tänä vuonna.

Trent XWB -moottoria on jo helmikuusta 2012 testattu A380-koneeseen kiinnitettynä. Testien tulosten mukaan moottori täyttää Airbusin erittäin korkeat tehokkuus- ja suorituskykyvaatimukset.

A350 XWB on aivan uusi keskikokoisten lentokoneiden perhe pitkille reiteille. Perheeseen kuuluu kolme versiota, joihin mahtuu 270–350 matkustajaa kolmessa luokassa. Uudet koneet ovat selvästi tehokkaampia kuin aiemmat vastaavankokoiset lentokoneet: ne käyttävät 25 prosenttia vähemmän polttoainetta ja tuottavat vastaavasti vähemmän hiilidioksidia. Koneet tulevat aikataulun mukaan käyttöön vuonna 2014. Airbus on saanut koneista 617 sitovaa tilausta 25 asiakkaalta eri puolilta maailmaa.

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 09 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 330 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 4 400 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.