Airbusin A350 XWB:lle jopa 370 minuutin ETOPS -luokitus EASAlta

European lentoturvallisuusviranomainen EASA on antanut uudelle A350-900-lentokoneelle ETOPS-luokituksen, jonka ansiosta koneella voidaan lentää yli kuuden tunnin päässä lähimmästä varakentästä. Tämä mahdollistaa entistä pitempien reittien lentämisen ilman välipysähdyksiä.

A350 XWB on kautta aikojen ensimmäinen lentokonetyyppi, joka on saanut tämän luokituksen jo ennen käyttöönottoaan. Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen (FAA) odotetaan antavan koneelle vastaavan luokituksen pian.

Lentoyhtiö voi valita A350 XWB -koneensa joko yli 180 minuutin perusluokituksella tai 300 tai 370 minuutin versiona. 370-luokitus tarkoittaa käytännössä sitä, että kaksimoottorinen kone voi lentää yhdellä moottorilla 2 500 merimailia, joka vastaa A350:llä noin 370 minuutin lentoaikaa normaaleissa ympäristöolosuhteissa.

A350-koneita käyttävät lentoyhtiöt voivat luoda uusia, entistä pitempiä reittejä 370-luokituksen ansiosta. Erityistä hyötyä luokituksesta on eteläisillä reiteillä Australian, Etelä-Afrikan ja Etelä-Amerikan välillä. ETOPS 300 min -luokitus helpottaa Tyynenmeren ylittävien reittien lentämistä, esimerkiksi Kaakkois-Aasiasta Yhdysvaltoihin.

Nykyisiä 180 minuutin reittejä voidaan lentää aiempaa suorempaan ja siten nopeammin ja vähemmän polttoainetta kuluttaen.

ETOPS-luokituksen saaminen A350:lle jo ennen koneen käyttöönottoa osoittaa lentokoneen järjestelmien valmiuteen panostaneen tiimin onnistuneen tehtävässään erinomaisesti. Uuden koneen haluttiin pystyvän samaan kuin A330, joka on osoittanut luotettavuutensa yli 30 miljoonan lentotunnin aikana miltei 7 miljoonalla lennolla.

A350 XWB on täysin uusi laajarunkokoneiden tuoteperhe keskipitkille reiteille. Noin 70 % A350-lennoista on ETOPS-lentoja.

ETOPS on alun perin Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAOn säännöstö, joka otettiin käyttöön 1980-luvun puolivälissä. Sen ansiosta kaksimoottorisilla lentokoneilla voitiin lentää kaupallisia lentoja, jotka kulkivat yli 60 minuutin päästä lähimmästä lentokentästä. Aiemmin näillä reiteillä lennettiin vain koneilla, joissa oli enemmän kuin kaksi moottoria. Sääntöjä on muutettu asteittain ja pidennettiin ETOPS-lentoaikaa. Vuonna 2009 Airbusin A330 oli ensimmäinen lentokone, joka sai ETOPS yli 180 minuuttia -luokituksen.

Tähän mennessä Airbusin kaksimoottorisillakoneilla on lennetty yli 16 miljoonaa ETOPS-lentotuntia, joista yli 12 miljoonaa on lennetty A330-malleilla.

Syyskuun 2014 lopussa Airbus oli saanut 750 tilausta A350 XWB -koneista 39 asiakkaalta.

Lisätietoja: Anne Hänninen, puh. 040 825 4620, anne.hanninen(at)cocomms.com

Airbus Facebookissa www.facebook.com/airbus, Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta noin 350 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi miltei 5 000 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu Airbus Group -konserniin.