Airbusin A350 XWB saapui Helsinkiin ensimmäistä kertaa

Uusin, modernein ja tehokkain matkustajalentokone A350 XWB laskeutui Helsinkiin eilen noin klo 19. Airbusin A350 XWB -maailmankiertue käynnistyi 24. heinäkuuta. Suomi on viimeinen etappi kiertueella, jonka aikana kone vieraili 14 lentokentällä.

Helsinki-Vantaan lentoasemalle laskeutunut MSN 005 -lentokone on yksi viidestä Airbusin A350 XWB -testilentokoneesta. Airbusin miehistön lentämä testilentokone tuli Helsinkiin osana testilento-ohjelmaa (Route Proving), joka osoittaa koneen olevan valmis lentoyhtiöiden käyttöön. Konemallin tyyppihyväksyntä on aikataulutettu syyskuulle.

Kolme viikkoa kestäneet testilennot (4 matkaa) alkoivat Ranskan Toulousesta. Ensimmäisen reitti matkasi pohjoisnavan kautta Kanadaan ja sieltä Frankfurtiin. Toinen matka suuntautui Aasiaan, jossa kone vieraili muun muassa Hongkongissa ja Singaporessa. Kolmas matka vei koneen Johannesburgiin ja Sydneyyn ja sieltä Aucklandiin, Santiagoon ja Sao Paoloon.

Neljännellä ja viimeisellä matkalla kone lensi Toulousesta Dohaan ja Perthin kautta takaisin Dohaan, josta se jatkoi Moskovaan ja lopulta Helsinkiin. Kone palaa takaisin Toulouseen Helsinki-Vantaan lentoasemalta tänään klo 16.

Hiilikuiturunkoinen ja -siipinen A350 XWB on uusin lisäys Airbusin laajarunkokoneiden tuotelinjaan. Sen polttoaineen kulutusta on saatu pienennettyä 25 prosenttia. Kolmeen eri versioon mahtuu 276‒369 matkustajaa. Finnair vastaanottaa ensimmäiset A350 XWB -lentokoneensa ensi vuonna. Se on tilannut yhteensä 11 A350 XWB -konetta.

Kuvat: Juha Rahkonen

Lisätietoja ja kuvapyynnöt:

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com
Nina Jousenkylä, puh. 040 940 1314, nina.jousenkyla(at)cocomms.com

Airbus Facebookissa www.facebook.com/airbus, Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus

Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta noin 350 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi miltei 5 000 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.

Avainsanat: