Airbusin arvio: lentokoneiden kysyntä noin 25 000 seuraavan 20 vuoden aikana

Suurten ekotehokkaiden lentokoneiden kysyntä kasvaa

Airbusin uusimman markkinaennusteen mukaan vuosina 2009–2028 maailmassa toimitetaan noin 25 000 uutta matkustaja- ja rahtilentokonetta. Näiden koneiden arvo on 3,1 triljoonaa dollaria. Uusien lentokoneiden hankintaan vaikuttavia tekijöitä ovat kehittyvät taloudet ja lentoyhtiöverkostot, halpalentoyhtiöiden laajeneminen, suurkaupunkien määrän kasvu, liikenteen kasvu sekä vanhojen koneiden korvaaminen ekotehokkailla lentokoneilla. Kaikissa kokoluokissa tarvitaan entistä suurempia lentokoneita, jotta lentoliikenteen ruuhkia voidaan helpottaa ja vastata kysynnän kasvuun olemassa olevilla reiteillä. Verrattuna lentokaluston uusimisen aikatauluihin talouden laskusuhdanteet ovat suhteellisen lyhyitä. Lentomatkailulle on edelleen vahvaa kysyntää, joka edistää alan kasvua. Vuonna 2009 myytyjen henkilökilometrien määrä laskee kaksi prosenttia, mutta vuonna 2010 luvun arvioidaan nousevan 4,6 prosenttia. Ennusteen mukaan myytyjen henkilökilometrien määrä kestää alan sykliset vaihtelut ja nousee noin 4,7 prosenttia vuodessa eli kaksinkertaistuu seuraavan 15 vuoden aikana. Tämä synnyttää tarpeen miltei 24 100 uudelle matkustajakoneelle, joiden arvo on 2,9 triljoonaa dollaria. Noin 10 000 vanhaa konetta korvataan uusilla. Kaikkiaan maailman vähintään 100-paikkaisten matkustajakoneiden määrä kaksinkertaistuu tämänhetkisestä noin 14 000:sta. Myytyjen tonnikilometrien arvioidaan kasvavan vuosittain 5,2 prosenttia. Yhdistettynä kaluston uusimiseen tämä merkitsee tarvetta noin 3 440 rahtikoneelle. Näistä yli 850 on uusia koneita, joiden arvo on 210 miljardia dollaria. Loput muunnetaan matkustajakoneista. Oxford Economicsin arvion mukaan 20 vuoden aikana ilmailu palkkaa suoraan 8,5 miljoonaa ihmistä maailmassa ja kasvattaa maailman bruttokansantuotetta triljoonan dollarin verran vuodessa. Turismin ja muiden epäsuorien vaikutusten edut ovat vielä tätäkin suurempia. Matkustajakoneiden kysyntä on suurinta Aasian–Tyynenmeren alueella sekä kehittyvillä markkinoilla. Kiina ja Intia muodostavat 31 prosenttia kysynnästä, Eurooppa 25 prosenttia ja Pohjois-Amerikka 23 prosenttia. Lentoliikenteen ja lentojen tiheyden kasvu, kulujen leikkaukset, ympäristövastuu sekä lentokenttien ruuhkaisuus saavat lentoyhtiöt siirtymään entistä suurempiin lentokoneisiin, jotta yhtiöt voivat hyötyä suuruuden eduista. Kun koneet ovat samaa perhettä, koulutus- ja ylläpitokulut saadaan minimiin. Esimerkiksi Yhdysvalloissa vuonna 2007 lentoyhtiöt haaskasivat 740 miljoonaa gallonaa polttoainetta ruuhkien aiheuttamien viivytysten takia. Tämä vastaa 32 000 lentoa Lontoon ja New Yorkin välillä. Nykyistä suuremmat ja vähemmän hiilidioksidia tuottavat lentokoneet ovat ratkaisu tähän. Viimeisen 10 vuoden aikana lentokoneiden koko on kasvanut kolme prosenttia. Airbusin arvion mukaan vuonna 2028 lentokoneiden keskikoko on 26 prosenttia suurempi kuin nykyisin. Airbus ennustaa erittäin suurten, yli 400-paikkaisten koneiden – kuten Airbus A380 – kysynnän olevan yli 1 700 kappaletta. 571 miljardin dollarin arvoisena tämä vastaa 19 prosenttia toimitettavien matkustaja- ja rahtikoneiden arvosta tai seitsemän prosenttia toimitettavista määristä. Erittäin suurista koneista 1 318 tarvitaan yhdistämään maailman megakaupunkeja, joiden koko ja määrä kasvaa jatkuvasti. Laajarunkokoneiden ryhmässä noin 6 250 uutta matkustaja- ja rahtikonetta toimitetaan seuraavan 20 vuoden aikana. Toimitusten arvo on noin 1 300 miljardia dollaria. Kapearunkokoneita toimitetaan vastaavana aikana miltei 17 000 kappaletta, arvoltaan 1 200 miljardia dollaria. Verrattuna aiempiin ennusteisiin tämä luku on kasvanut halpalentoyhtiöiden sekä Aasian kasvaneen kysynnän takia.