Airbusin ensimmäinen lentokelpoinen A350 XWB rakenteellisesti valmis

Airbusin ensimmäisen A350 XWB -lentokoneen kokoonpano ja sähköjärjestelmien kytkentä on saatu päätökseen. Testilentoihin tarkoitettu kone siirrettiin kokoonpanolinjalta hallin lähistöllä sijaitsevalle maatestausasemalle.

Seuraavaksi testataan koneen hydrauliikkajärjestelmät. Vuoden vaihteen aikoihin tarkistetaan, että kaikki lentokoneen sähköiset ja hydrauliset järjestelmät käynnistyvät. Sen jälkeen aloitetaan useita viikkoja kestävät testit järjestelmien toiminnallisuuden todentamiseksi.

Maatestauksen jälkeen A350 XWB MSN-001 -lentokone käy läpi suuren joukon erilaisia tyyppihyväksyntä- ja kehitystestejä, se maalataan ja siihen asennetaan moottorit. Ensimmäiseen lentoonsa kone on valmis vuoden 2013 puolivälissä.

Kuva ensimmäisestä kootusta A350 XWB:stä liitteenä. Lisää hi-res kuvia: http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/first-flyable-a350-xwb-msn-001-structurally-complete/

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 09 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 330 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 4 400 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.