Airbusin ideakilpailun voitti energiaa siipien värinästä keräävä ratkaisu

Airbusin Fly Your Ideas -ideakilpailun voitti hollantilainen Multifun-tiimi energiaa lentokoneen siipien värinästä tai taipumisesta keräävästä ideastaan.

Tiimin ehdotuksessa lentokoneen siivissä on komposiittipinta, joka kerää energiaa siipien normaalista värinästä tai taipumisesta. Pietsosähköiset kuidut keräävät sähkövarauksia pienimmistäkin liikahduksista lennon aikana ja varastoivat energian runkoon integroituihin akkuihin.

Varastoitua sähköä käytetään lentokoneen tukijärjestelmissä, kuten valaistuksessa ja viihdejärjestelmissä. Tämä vähentää lentokoneen käyttämää energiaa ja voisi mahdollisesti kattaa sähköntarpeen maatoiminnassa.

Delftin teknillisen yliopiston intialaisista opiskelijoista koostuvan tiimin jäsenet ovat työskennelleet ympäri vuorokauden neljästä eri paikasta eri puolilla maailmaa. Tiimiläiset ovat olleet hankkeen aikana hajautuneina Intiaan, Isoon-Britanniaan, Yhdysvaltoihin ja Hollantiin. Jäsenet tapasivat toisensa ensimmäistä kertaa vasta finaalikierroksella tällä viikolla.

Toiseksi kilpailussa tuli aivan toisenlainen idea. São Paulon yliopiston Retrolley-tiimi kokosi tietoa ilmailun erilaisilta edustajilta ja kehitti hyvin käytännöllisen ja helposti toteutettavan ajatuksen lajittelevasta tarjoiluvaunusta. Se vähentää jätteen määrää sekä jätteen keräämiseen ja lajitteluun käytettyä aikaa. Tämä nopeuttaa varsinkin lyhyitä reittejä lentävien yhtiöiden toimintoja.

Voittajatiimi saa palkinnoksi 30 000 euroa, kakkonen 15 000 euroa.

Nyt neljännen kerran pidetyn Fly Your Ideas -kilpailun tavoitteena on edistää ilmailualan innovointia ja antaa opiskelijoille mahdollisuus kokea alan tarjoamat mahdollisuudet. Airbus järjestää kilpailun joka toinen vuosi yhteistyössä UNESCOn kanssa.

Tärkeimpiä lukuja Fly Your Ideas 2015 -kilpailusta:

518 tiimiä esitti ideoitaan kilpailuun joulukuussa 2014.
Kilpailuun lähti 3 700 opiskelijaa 104 maasta.
Toiselle kierrokselle valittiin 100 tiimiä. Niissä oli 413 opiskelijaa, jotka edustivat 48 kansallisuutta.
45 % tiimeistä on Aasian-Tyynenmeren alueelta, 35 % Euroopasta, 15 % Amerikasta.
71 %:ssa tiimeistä on vaihteleva kokoonpano: eri kansallisuuksia, miehiä ja naisia ja/tai eri oppiaineita opiskelevia.
Neljäs Fly Your Ideas -kilpailu.

Kilpailusta ja kilpailijoista: www.airbus-fyi.com
Airbusin mediakontakti: Sara Ricci + 33 562117613
Lisää valokuvia ja videoita: http://www.airbus.com/presscentre/
Viestintätoimisto Cocomms, Anne Hänninen, puh. 040 825 4620, anne.hanninen(at)cocomms.com

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on toimittanut 9 000 lentokonetta noin 370 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi yli 6 000 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu Airbus Group -konserniin.