Airbusin ideakilpailussa yli 300 tiimiä eri puolilta maailmaa

Kaksi tiimiä Suomesta toiselle kierrokselle kisaamaan 30 000 euron palkinnosta

Airbusin nyt toisen kerran järjestämän Fly Your Ideas -kilpailun toiselle kierrokselle pääsevät tiimit on nyt valittu. Molemmat Suomesta mukaan lähteneet tiimit pääsivät jatkoon. Tiimit edustavat Helsingin kauppakorkeakoulua ja Taideteollista korkeakoulua edustavissa ryhmissä näkyy hyvin kilpailun monikansallisuus: yhdeksästä tiimiläisestä kolme on suomalaisia.

Kilpailun ensimmäiselle kierrokselle ilmoittautui 315 tiimiä, jotka esittivät omat ajatuksensa ilmailun ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Kaikkiaan mukana oli yli 2 600 opiskelijaa, jotka edustavat 75 kansallisuutta. Tiimien määrä on noussut 40 prosenttia vuonna 2009 järjestetystä kilpailusta. Toiselle kierrokselle pääsi 84 tiimiä kehittämään ideoitaan tavoitteenaan 30 000 euron pääpalkinto.

Muilta kuin teknisiltä tieteenaloilta osallistujia tuli tällä kertaa yksi viidestä – markkinoinnin, liiketalouden, liikkeenjohdon ja muotoilun opiskelijoista. Tämä on kaksi kertaa enemmän kuin edellisessä kilpailussa.

Tiimeistä 44 prosenttia tulee Euroopasta ja 39 prosenttia Aasian ja Tyynenmeren alueelta. 76 prosenttia tiimeistä on monikansallisia.

”Olemme erityisen iloisia siitä, että kilpailijoiden taustat ovat niin erilaisia. Ottamalla yliopistot ja nuoret mukaan ideointiin voimme saada lisää ideoita ilmailun ympäristövaikutusten pienentämiseksi. Olennainen osa visiotamme on ekotehokas ilmailu, joka tulevaisuudessa täyttää sekä lentoliikenteen kasvavan kysynnän että ympäristön vaatimukset”, Airbusin suunnittelujohtaja ja kilpailun suojelija Charles Champion sanoo.

Jatkoon päässeet tiimit valittiin kyselylomakkeeseen perustuvan arvioinnin avulla. Toisella kierroksella tiimit saavat Airbusilta mentorin, joka antaa tukea alustavan idean kehittämisessä edelleen aiempaa yksityiskohtaisemmiksi ehdotuksiksi.

Airbus halusi kilpailijoilta ehdotuksia lentokoneiden koko elinkaaren eri vaiheisiin. Yhtiö haluaa hyödyntää ideoita lentokoneiden ja niiden tuotannon viidellä eri osa-alueella: suunnittelussa, toimitusketjussa, tuotannossa, käytössä ja käytössä poistamisessa.

Joka toinen vuosi järjestettävässä kilpailussa on kaikkiaan kolme kierrosta. Toiselta kierrokselta valitaan toukokuussa viisi parasta tiimiä, jotka pääsevät finaaliin. Voittava tiimi saa palkintona 30 000 euroa, toiseksi tuleva 15 000 euroa.

Kilpailun edistymistä voi seurata osoitteessa http://www.airbus-fyi.com

FYI 2011 -kilpailun aikataulu:

-        Rekisteröityminen: 30.11.2010 mennessä
-        1. kierros, päättyi 10.12.2010
-        2. kierros, ehdotuksen kehitys: 17.1.–15.4.2011
-        3. kierros, ehdotuksen esittely (kehitysvaihe): 16.5.–17.6.2011
-        Finaali, hankkeen esittely tuomaristolle: 22.–23.6.2011 Le Bourget’n ilmailunäyttelyssä

FYI-kilpailun tuomariston ulkopuoliset jäsenet:

-        Barbara Cassani, easyJetiin myöhemmin fuusioituneen Go-halpalentoyhtiön perustaja ja pääjohtaja
-        Professori Johann-Dietrich Woerner, Saksan ilmailu- ja avaruuskeskuksen hallituksen puheenjohtaja
-        Andrew Parker, Emirates-lentoyhtiön varatoimitusjohtaja, joka vastaa yhteiskuntasuhteista ja ympäristöasioista
-        Peter Horrocks, BBC:n globaaliuutisten johtaja.

FYI-kilpailun tuomariston Airbus-jäsenet:

-        Charles Champion, suunnittelujohtaja
-        Andrea Debbane, ympäristöjohtaja
-        Mary Prettyman, Airbus American markkinointijohtaja
-        Richard Tisseyre, Airbus Innovation Cellin johtaja
-        Lindsey Mi, Airbus Chinan viestintäjohtaja
-        Kiran Rao, markkinointi- ja myyntijohtaja

Kuvia ja videoita saatavissa osoitteissa  www.airbus-fyi.com ja www.airbus.com

Cocomms, Anna-Mari Tiilikainen, puh. 09 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 6000 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 300 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 3500 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.