Airbusin lausunto WTO:n raportista Yhdysvaltain EU:ta vastaan nostamassa jutussa

Airbus on saanut WTO:n raportin, jonka mukaan: 1) Yhdysvaltain väitteistä 70 prosenttia hylättiin. 2) Euroopan takaisin maksettavat lainat ovat laillinen ja sääntöjenmukainen kumppanuuden väline hallinnon ja teollisuuden välillä. 3) WTO:n lautakunta torjui Yhdysvaltain korvausvaatimukset lain mukaan epäasiallisina. 4) Lautakunnan mukaan aiemmin myönnetyissä lainoissa oli tuen ominaisuuksia. Tutkimme tätä havaintoa. 5) Raportti ei vaikuta mahdolliseen A350-ohjelman tulevaan rahoitukseen. Yhdysvaltain yritykset sisällyttää A350 raporttiin torjuttiin. 6) Euroopan käynnistystuet tai muut toimenpiteen eivät ole aiheuttaneet ”merkittävää vahinkoa” Yhdysvaltain eduille. Lautakunta on siis hylännyt Yhdysvaltain väitteet, että Euroopassa tehdyt toimet olisivat aiheuttaneet työpaikkojen tai voittojen menetyksiä Yhdysvaltain lentokoneteollisuudessa. Boeing väitteet työpaikkojen vähenemisestä on nyt arvioitu ja todettu vääriksi. 7) Tutkimusmäärärahat on todettu rakenteellisesti sääntöjen vastaisiksi. Tämä vaikuttaa myös tulevaan raporttiin Yhdysvaltain tuista Boeingille. Airbus ja EU analysoivat WTO:n päätökset ennen WTO:n muutoksenhakuelimen mahdollista tutkimusta. Airbus odottaa WTO:n julkistavan raporttinsa Boeingin tuista kesäkuussa ja vahvistavan, että Boeingin B787 on ilmailun historian eniten tukia saanut lentokoneohjelma. Airbus odottaa WTO-kiistojen jatkuvan vielä ainakin muutaman vuoden. Kuten kaikissa kauppakiistoissa ratkaisu löytyy lopulta vain Pohjois-Amerikan ja Euroopan välisissä neuvotteluissa. Airbus on Yhdysvaltain ilmailun suurin vientiasiakas, ja yhtiö investoi joka vuosi yli 10 miljardia dollaria Yhdysvaltoihin. Tämä merkitsee kymmeniätuhansia työpaikkoja eri puolilla Amerikkaa.