• Cocomms Oy/

Airbusin näkemys WTO:n päätöksestä: Boeingin saamat tukimiljardit vääristävät kilpailua

Maailman kauppajärjestön (WTO) päätös vahvistaa, että Boeing on saanut mittavia ja laittomia valtion tukia vuosikymmenten ajan ja että niillä on ollut merkittävä ja jatkuva vaikutus Euroopan toimialaan.

Lopullinen WTO:n raportti julkistetaan muutaman viikon kuluessa. Sen odotetaan sanovan:

1. Boeing ei olisi pystynyt julkistamaan 787-lentokonetta ilman laittomia tukia.

2. Boeing on saanut ainakin viisi miljardia dollaria Yhdysvaltain veronmaksajien varoja, mikä on laitonta. Muiden lisätukien määrät selvitetään myöhemmin, mikäli Boeing päättää jatkaa kiistaa.

3. Boeingille tulevat yli kahden miljardin dollarin valtiolliset ja paikalliset lisätuet ovat laittomia.

4. Tukien vaikutukset ovat olleet nimellisarvoaan huomattavasti suuremmat niiden laajamittaisen levinneisyyden takia.

5. Tuet ovat vääristäneet pahoin kilpailua ilmailualalla ja aiheuttaneet suoraan haittaa Euroopan ilmailuteollisuudelle.

6. Tukien vaikutukset jatkuvat tulevaisuudessa ja asettavat Airbusin epäedulliseen asemaan.

Koska WTO määrittelee puolustusministeriön ja NASAn rahoituksen laittomaksi tueksi, päätös edellyttää perustavanlaatuisia muutoksia Yhdysvaltain rahoitusmekanismeihin.

WTO:n päätös vahvistaa myös, että Washingtonin osavaltion ja Everettin kaupungin on lopetettava Boeingin tukeminen rahallisesti. Muussa tapauksessa tuet nousevat vuosittain aina vuoden 2024 loppuun asti.

WTO:n voidaan odottaa toteavan, että Boeingille hyötyä tuottavat miljardien tuet ovat vääristäneet kilpailua huomattavasti enemmän kuin Airbusin saamat takaisinmaksettavat lainat. Airbus arvioi tukein vaikutukseksi ainakin 45 miljardia dollaria realistisena lukuna, joka perustuu tunnistettuihin menetettyihin kauppoihin. Kun molempia tapauksia tarkastellaan yhdessä, WTO on näyttänyt vihreää valoa lainojen käytölle Euroopassa ja määrännyt Boeing lopettamaan laittoman T&K-tuen vastaanottamisen NASAlta, puolustusministeriöltä ja Yhdysvaltain veronmaksajilta.

“Airbusin näkökulmasta Euroopan komissio ja jäsenvaltiot ovat saavuttaneet erinomaisen tuloksen. Boeing ei voi enää teeskennellä, ettei se hyötyisi laittomista valtion tuista”, Airbusin viestintä- ja yhteiskuntasuhteiden johtaja Rainer Ohler sanoo.

”Odotamme, että WTO-kiista jatkuu vielä useita vuosia. Kuten kaikissa kauppakiistoissa, ratkaisuun päästään vain neuvottelemalla. Myytti siitä, että Boeing ei saa valtion tukea, on poistettu. Toivomme tämän luovan sopivan ilmapiirin tasapuolisille ja tuottaville neuvotteluille tulevaisuudessa.”

Cocomms:
Anna-Mari Tiilikainen, puh. 09 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus:
Maggie Bergsma                +1 571 2467013                 Justin Dubon                       +33 6 74 97 49 51
Stefan Schaffrath                +33 5 61 93 42 99              Jacques Rocca                   +33 6 07 91 03 29

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 6000 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 300 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 3500 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.