Airbusin sai Dubain ilmailumessuilta tilauksia 20,5 miljardin dollarin arvosta

Airbus sai Dubain 12. ilmailumessuilla kaikkiaan 211 tilausta, joiden kokonaisarvo on yhteensä 20,5 miljardia dollaria. Eniten tilauksia tehtiin A320neo-lentokoneista: Airbus sai sitovia tilauksia 130 koneesta. Vastaanotettujen tilausten kokonaismäärä on Airbusin kaikkien aikojen toiseksi suurin Dubaissa.

Suurimman yksittäisen sitovan tilauksen teki Qatar Airways: 50 A320neoa ja viisi A380-konetta. Tilauksen arvo listahinnoilla on 6,4 miljardia dollaria. ALAFCOn ja ACG:n 50 ja 30 koneen tilaukset osoittavat konetyypin sopivan myös vuokrausyhtiöiden tarpeisiin.

Spirit Airlines teki aiesopimuksen Airbusin kanssa 30:n siipiulokkeellisen A320-koneen ja 45 A320neo-koneen tilauksesta, jonka arvo on 6,7 miljardia dollaria.

Airbus on saanut yli 1 400 tilausta A320neo-koneista alle vuodessa. Airbusin mukaan talouden epävarmuudesta huolimatta energiatehokkaille ja polttoainetta säästäville lentokonemalleille on kysyntää jatkossakin.

A320neo-koneissa on uusi moottorivaihtoehto sekä suuret sharklet-siipiulokkeet, jotka yhdessä vähentävät polttoaineen kulutusta 15 prosenttia. Tämä merkitsee 3 600 tonnin vähennystä yhden koneen hiilidioksidipäästöissä vuoden aikana. A380 on kehittynein, laajin ja ympäristöystävällisin käytössä oleva liikennelentokone, joka pystyy lentämään 15 300 kilometriä ilman välilaskuja.

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 09 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 6 500 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 300 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 3 500 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.