Airbusin tutkimuksessa lasten ja nuorten luontotiedoista löytyi suuria aukkoja

Airbusin teettämän kansainvälisen tutkimuksen mukaan yksi seitsemästä nuoresta maailmassa ei tiedä mitä uhanalainen laji tarkoittaa. Raportti esitettiin tänään biologista monimuotoisuutta koskevan YK:n yleissopimuksen 10. osapuolten kokouksessa (COP10) Japanissa.

Raporttia varten tutkittiin 5–18-vuotiaiden tietoja ja käsityksiä luonnosta. Vastaajia oli yli 10 000.

Tulosten mukaan 40 prosenttia piti television katselua tai tietokonepelin pelaamista kaikkein tärkeimpänä, kun luonnon pelastamista piti tärkeimpänä vain 4 prosenttia vastaajista. Vaikka eläinlajien sukupuuttoon kuoleminen on noussut tuhatkertaiseksi luonnollisesta vauhdista, eläinten hyvinvoinnin asetti ykköseksi vain 9 prosenttia.

45 prosenttia vastaajista luuli, että kastemadon leikkaamisesta kahtia syntyy kaksi matoa; 18 prosentin mielestä hevoskastanjat kasvavat hevosten läheisyydessä. Näitä huolestuttavampaa on se, että neljännes lapsista ja nuorista ei tiedä, mitä ilmaston lämpeneminen tarkoittaa. 10 prosenttia on sitä mieltä, että lämpenemisen aiheuttaa maapallon siirtyminen nykyistä lähemmäksi aurinkoa.

”Tutkimus osoittaa mitä haasteita meillä on lasten ja nuorten – tulevaisuuden kansalaisten – yhdistämiseksi taas luontoon. Esitämme tulokset yli 10 000 COP10-kokouksen edustajalle, jotka kuulevat näin lasten äänen”, YK:n biologista monimuotoisuutta koskevan yleissopimuksen pääsihteeri Ahmed Djoghlaf sanoo.

Airbus on tukenut yleissopimusta vuodesta 2008 ja auttanut lisäämään tietoisuutta luonnon monimuotoisuuden tärkeydestä.

”Airbusin Bio-Index-tutkimus osoittaa, että meillä on tehtävää opettaaksemme uusia sukupolvia huolehtimaan luonnosta. Albert Einstein sanoi ’katso syvälle luontoon ja ymmärrät kaikkea paremmin’. Tämän vuoksi luonnon monimuotoisuus on Airbusille tärkeää, sillä siten varjelemme tulevien innovaatioiden lähdettä”, Airbusin viestintäjohtaja Rainer Ohler sanoo.

Airbusin Bio-Index-tutkimuksen teki Survey Sampling International kymmenessä maassa, jotka olivat Australia, Espanja, Iso-Britannia, Japani, Kiina, Meksiko, Ranska, Saksa, Singapore ja Yhdysvallat. Jokaisesta maasta kysymyksiin vastasi tuhat 5–18-vuotiasta lasta ja nuorta.

Lisätietoja COP10-kokouksesta: www.cbd.int/cop10 sekä liitteenä olevasta raportista.

Cocomms, Anna-Mari Tiilikainen, puh. 09 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 6000 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 300 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 3500 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.