Airbusin uuden A320neo-malllin ensimmäinen testimoottori valmistui

Airbusin A320neo-ohjelma on ottanut suuren edistysaskeleen, kun ensimmäinen Pratt & Whitneyn moottori uuteen konemalliin valmistui. Testit uudella PurePower-moottorilla alkavat pian Floridassa.

PurePower-moottorissa käytetään edistyksellistä vaihteistoa, jonka ansiosta moottorin puhallin voi toimia eri nopeudella kuin matalapaineahdin ja turbiini. Vaihteistojärjestelmän ja täysin uuden moottorin sydämen yhdistelmä parantaa polttoainetehokkuutta ja pienentää ympäristövaikutuksia.

Asiakkaat voivat valita A320neo-koneisiin joko Pratt & Whitneyn PurePower PW1100G-JM -moottorin tai CRM Internationalin LEAP-1A-puhallinmoottorin.

Yhdessä Airbusin suurten Sharklet-siipiulokkeiden kanssa uudet moottorit varmistavat sen, että A320-perheen koneet pysyvät markkinoiden kustannustehokkaimpina malleina lähitulevaisuudessa.

A320neo-perheen koneiden polttoaineen kulutus on 15 prosenttia nykyisiä malleja pienempi, mikä merkitsee noin 3 600 tonnin vähennystä hiilidioksidipäästöissä vuositasolla. Tämä vastaa tuhannen keskikokoisen auton päästöjä. Uuden konemalliston typpidioksidipäästöt ovat 50 prosenttia alle kansainvälinen siviili-ilmailujärjestön ympäristönsuojelukomitean CAEP/6-suositusten.

Tähän mennessä 30 asiakasta on tilannut miltei 1 500 A320neo-konetta, joiden arvioidaan tulevaan kaupalliseen käyttöön vuonna 2015.

A320-sarjan lentokoneita on tilattu kaikkiaan yli 8 600 kappaletta, joista miltei 5 300 on toimitettu noin 350 asiakkaalle. A320-koneet ovat maailman myydyimpiä kapearunkokoneita.

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 09 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 330 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 4 400 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.