ALC vahvistaa 55 Airbus-lentokoneen tilauksen

entokoneliisausyhtiö Air Lease Corporation (ALC) on vahvistanut 55 Airbus-lentokoneen tilauksen. Siihen sisältyy 25 A330-900neo-konetta ja 30 A321LR-lentokonetta – Airbusin uusimpia konemalleja.

ALC tilasi ensimmäisenä Airbusin uusinta A330neo-laajarunko-konetta, kun se julkaistiin Farnborough’n ilmailunäyttelyssä kesällä 2014. Yhtiö tilasi myös ensimmäisenä A321LR-koneita, kun ne julkaistiin tammikuussa 2015.

”Olemme ylpeitä omasta osuudestamme näiden uuden sukupolven lentokoneiden lanseerauksessa. Mielestämme A321LR- ja A330neo-malleille on kysyntää markkinoilla, sillä ne tarjoavat juuri sitä mitä lentoyhtiöt haluavat – entistä pidemmän toimintamatkan, taloudellisemman käytön ja erinomaisen matkustusmukavuuden”, sanoo ALC:n pääjohtaja Steven F. Udvar-Házy.

Tämän päiväinen tilaus mukaan luettuna ALC on tilannut Airbusilta 258 lentokonetta: 53 A320ceo-, 140 A320neo-, 15 A330-, 25 A350 XWB- ja 25 A330neo-konetta.

A321LR on uusin jäsen A320neo-perheessä. Se pystyy lentämään jopa 7400 kilometrin (4000 merimailin) pituisia reittejä. Konemallia voidaan käyttää reiteillä, joita ei aiemmin ole voitu lentää kapearunkokoneilla. Se soveltuu esimerkiksi Atlantin ylittäville reiteille. A321LR-koneiden toimitukset alkavat vuonna 2019.

A330-800neo ja A330-900neo ovat Airbusin uusimmat laajarunkokoneet. Heinäkuussa 2014 lanseerattujen mallien ensimmäiset toimitukset ovat vuoden 2017 lopulla. A330neo-koneissa käytetään uusimpia Rolls-Roycen Trent 7000 -moottoreita, ja koneiden aerodynamiikkaa ja matkustamoa on kehitetty entisestään. Neo-versiossa polttoaineen kulutusta on pienennetty 14 % istuinta kohden, minkä ansiosta se on markkinoiden kustannustehokkain laajarunkokone. Toimintamatkaa on myös pidennetty 740 kilometriä (400 merimailia).

Viestintätoimisto Cocomms

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus

Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on toimittanut lähes 9 000 lentokonetta noin 370 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi yli 6 000 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu Airbus Group -konserniin.