American Airlines A320-lentokoneisiin ulosajoja vähentävä Airbusin teknologia

ROPS saatavissa tulevaisuudessa myös muiden valmistajien koneisiin

American Airlines on päättänyt varustaa kaikki tilaamansa A320-sarjan koneet Airbusin innovatiivisella ROPS-teknologialla (Runway Overrun Prevention System), joka auttaa vähentämään ulosajoja kiitotieltä koneen laskeutuessa.

”Lentäjämme arvostavat niitä käytännön hyötyjä, joita teknologia tuo heidän päivittäiseen työhönsä”, American Airlinesin lennoista vastaava varapääjohtaja ja lentokapteeni John Hale toteaa.

Airbusin patentoima ROPS laskee tarvittavat laskeutumis- ja pysähtymisetäisyydet ja vertaa niitä tosiaikaisesti laskuun käytettävissä olevaan matkaan. Analyysissa otetaan huomioon muun muassa kiitotien kunto, lentokoneen paino, tuuli ja lämpötila. ROPS varoittaa lentäjiä tarvittaessa ja auttaa tekemään päätöksen laskeutumisen keskeyttämisestä uutta yritystä varten sekä eri jarrutuskeinojen oikea-aikaisesta käytöstä laskeutumisen jälkeen.

Ulosajot joko kiitotien sivuun tai sen yli ovat viime vuosina nousseet suurimmaksi syyksi matkustajakoneiden rungon tuhoutumiseen, kun muut pääsyyt on saatu valtaosin poistettua. Siksi Euroopan ja Yhdysvaltain lentoturvallisuusviranomaisten, Eurocontrolin ja Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen kaltaiset elimet tukevat täysin toimenpiteitä, joilla ulosalojen mahdollisuutta ei vain pienennetä vaan poistetaan kokonaan.

ROPS sai hyväksynnän Euroopan lentoturvallisuusvirastolta (EASA) lokakuussa 2009 A380-koneessa. Tällä hetkellä ROPS on joko käytössä tai tilattu 70 prosenttiin kaikista A380-koneista. Uuteen A350 XWB -malliin ROPS tulee vakiona. Teknologiaa tuodaan myös muihin Airbusin konetyyppeihin, ensin A320-perheen koneisiin. Hyväksyntää odotetaan myöhemmin tänä vuonna.

Airbus haluaa myös mahdollistaa ROPS-teknologian käytön muiden valmistajien lentokoneissa. Järjestelmä liitetään koneissa jo olevaan maastovaroitusjärjestelmään (Terrain Avoidance Warning System) ja hyödyntää erikoisversiota sen maailmanlaajuisesta kiitotietietokannasta.

American Airlines, Andrea Huguely, puh. +1 817-967-1577, andrea.huguely@aa.com
Anne Hänninen, puh. 040 825 4620, anne.hanninen(at)cocomms.com

Airbus Twitterissä http://twitter.com/Airbus
Airbus Facebookissa https://www.facebook.com/airbus

American Airlines

American Airlinesin miltei 900 lentokoneen laivasto lentää päivittäin yli 3 500 lentoa Chicagon, Dallasin, Los Angelesin, Miamin ja New Yorkin keskuksista. Yhtiö lentää lähes 100 kansainväliseen kohteeseen. Laivastoon on tulossa yli 500 uutta konetta ‒ Boeing 737 -koneita sekä uusina malleina Boeing 777-300ER ja A320-perheen koneet. Näin American Airlines rakentaa itselleen uusinta ja moderneinta laivastoa suurimpien amerikkalaisten lentoyhtiöiden joukossa. American Airlines ja American Eagle Airlines ovat AMR Corporationin tytäryhtiöitä.

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 330 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 4 400 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.