American Express Service Award 2007 -palkinnot Ravintola Demolle ja Gustav Wasalle

American Expressin kortinhaltijat ovat valinneet Suomen parhainta palvelua tarjoavat ravintolat. Kilpailussa oli kaksi sarjaa: Helsinki ja muu Suomi. Helsingissä parhaan palvelun ravintolaksi äänestettiin Ravintola Demo. Muun Suomen voittajaksi valittiin vaasalainen Gustav Wasa.

American Express Service Award on suomalaisten ravintolayrittäjien arvostama palkinto, jossa valitsijoina ovat palvelun parhaat arvioijat: asiakkaat. Poikkeuksena alan yleisestä käytännöstä palkinto myönnetään ravintolan koko henkilökunnalle.

Molempien voittajaravintoloiden edustajien mukaan sekä asiakasta että omaa ammattitaitoaan arvostava, yhteen hitsautunut henkilökunta on hyvän palvelun kannalta ratkaisevassa asemassa. Demon palvelu vakuutti äänestäjät rentoudellaan ja mutkattomuudellaan; Gustav Wasassa ihastutti henkilökunnan pettämätön tilannetaju.

Ravintola Demo valittiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa parhaan palvelun ravintolaksi – tosin viime vuonna se jäi kisassa kakkoseksi vain muutaman pisteen erolla voittajaan.

”Demon toiminta-ajatus on omintakeinen: siinä yhdistyvät korkean tason ravintola ja rentous. Panostamme rentoon palveluun. Asiaa helpottaa se, että sama tiimi on työskennellyt yhdessä jo kaksi vuotta ja osaa lukea toistensa ajatukset. Töissä on hauskaa, ja hyvä fiilis heijastuu myös asiakkaisiin. Mielestämme hyvän ja asiakasta kunnioittavan palvelun ei tarvitse olla muodollista ja jäykkää korkeatasoisessakaan ravintolassa”, ravintoloitsijat Tommi Tuominen ja Teemu Aura sanovat.

Gustav Wasa sai jo kolmannen kerran peräkkäin American Express Service Award -palkinnon. Kahtena edellisvuonna ravintola valittiin Länsi-Suomen parhaan palvelun ravintolaksi. Kilpailun sääntöjen muututtua Gustav Wasa pokkasi tänä vuonna voiton sarjassa, joka kattaa kaikki Suomen ravintolat Helsinkiä lukuun ottamatta. Ravintoloitsija Michael Ekmanin mukaan menestyksen salaisuus on kannustava työskentelyilmapiiri.

”Mielestäni on ensiarvoisen tärkeää pyrkiä luomaan kannustava työskentelyilmapiiri siten, että jokaisen työntekijän panosta ja mielipidettä arvostetaan. Korostan, että minulle voi tulla aina puhumaan ja ettei henkilökunnan tarvitse pelätä virheiden tekemistä, sillä virheistä oppii parhaiten.
Kun ilmapiiri on hyvä, henkilökunta aistii myös helpommin, millaista palvelua kukin asiakas toivoo: muodollisempaa vai rennompaa”, Ekman sanoo.

American Expressin Suomen-maajohtaja Tommi Lassilan mukaan hyvän palvelun merkitys korostuu yritysten välisessä kilpailussa. Hyvä palvelu on kilpailutekijänä vaikeasti kopioitavissa. Se vaatii jatkuvuutta, eikä sitä voi teeskennellä.

”Hyvä palvelukokemus kattaa kaiken: se alkaa pöytävarauksen tekemisestä ja päättyy positiiviseen muistijälkeen ravintolassa käynnin jälkeen. Tämä asettaa haasteita koko henkilökunnalle, jonka on oltava mukana täysillä koko ajan, joka päivä”, Lassila sanoo.

Palkinnon myöntäjä American Express  itsekin palveluyritys  haluaa kiinnittää Service Award
-palkinnolla huomiota palvelukulttuuriin sekä edistää palveluhenkilökunnan arvostusta.

Palkinto jaettiin nyt 14. kerran.

LIITE

Valintaperusteita:

Helsinki, Ravintola Demo:
Koko henkilökunnalla rento ja mutkaton mutta silti ammattimaisen kohtelias asenne. Palvelu paitsi erittäin huomaavaista myös huumorintajuista. Asiakas tuntee itsensä tervetulleeksi ja arvostetuksi.

Muu Suomi, Gustav Wasa:
Palvelu oli ystävällistä, avuliasta, asiantuntevaa, kielitaitoista ja tasalaatuista. Henkilökunta ottaa hyvin huomioon eri kulttuurit, ja sillä on pettämätön tilannetaju.