Aro Systems toteutti Hotel Torni Tampereen talotekniikkajärjestelmien sähköistyksen

Suomen korkein asuinrakennus, 87,5 metriä korkea Solo Sokos Hotel Torni Tampere avataan asiakkaille 15. lokakuuta 2014. Tampereen rautatieaseman läheisyydessä sijaitsevan 25-kerroksisen hotellin sähkötyöt toteutti Aro Systems.

Sähkötyöt sisälsivät perussähköistyksen, muuntamot, varavoimajärjestelmät, yleiskaapeloinnit ja paloilmoittimet. Työt aloitettiin kesäkuussa 2013, ja ne valmistuivat alkusyksystä 2014.

Korkea rakentaminen asetti vaatimuksia sekä työmaalla kulkemiselle että materiaalilogistiikalle.

”Kulkemiseen rakennuksen sisällä palaa aikaa, joka on pois varsinaisesta työnteosta. Pyrimme siksi minimoimaan liikkumisen kerrosten välillä. Toisaalta ennakkosuunnittelu oli tehtävä tavanomaista tarkemmin. Esimerkiksi erilaiset kalusteet, kuten pistorasiat, kytkimet ja valaisimet, tilattiin työmaalle kerroksittain”, Aro Systemsin Tampereen alueen talotekniikkapalveluiden johtaja Harri Lindström sanoo.

Korkeassa rakennuksessa turvallisuusvaatimukset ovat tavanomaista tiukemmat. Aro Systems vastasi myös hätäkuulutus-, paloilmoitin- ja sprinklerijärjestelmien sekä varavoimajärjestelmän sähköasennuksista.

Aro Systemsin urakan arvo oli yli kolme miljoonaa euroa, ja sen tilaaja oli pääurakoitsija SRV. Hankkeen rakennuttaja on työeläkeyhtiö Elo.

”Aro Systemsin työn laatu oli hyvä, ja yhteistyö työnjohdon kanssa sujui erinomaisesti. Tämän kokoinen projekti ei etene ilman hyvää yhteistyötä. Arolla oli asialla vanhat kokeneet asentajat, mikä näkyy sekä kädenjäljessä että työmoraalissa”, sanoo SRV:n työmaavalvoja Antti Salonen.

Hotellin tilat tulevat SOK:n matkailu- ja ravintolaliiketoimintayhtiö Sokotelin käyttöön. Hotellissa on yhteensä 305 huonetta. Uudisosan vieressä olevassa 140 vuotta vanhassa veturitallissa sijaitsevat ravintola- ja kongressitilat.

Harri Lindström, talotekniikkapalveluiden johtaja, Aro Systems Oy

harri.lindstrom@arosystems.fi

Antti Salonen, työmaavalvoja, SRV Yhtiöt Oyj

antti.salonen@srv.fi