Atea vie Kelan yli 7000 työasemaa Windows 7:ään

7,8 miljoonan euron sopimukseen sisältyy myös työasemien uusiminen, ylläpito, huolto ja tuki

Kela valitsi Atean Windows 7 -migraatiokumppanikseen. Migraation yhteydessä uusitaan Kelan kaikki yli 7 000 työasemaa. Migraation lisäksi Atea huolehtii työasemien ylläpitoon, huoltoon ja tukeen liittyvistä elinkaaripalveluista. Sopimuksen arvo on 7,8 miljoonaa euroa.

Atea tuo Kelaan uudet tehokkaat Windows 7 -työasemat, joilla korvataan Windows XP -teknologia. Sopimus sisältää Kelan 6 300 työaseman sekä noin 800 kannettavan tietokoneen uusimisen. Nyt solmitun sopimuksen sopimuskausi on neljä vuotta, ja siinä on kahden vuoden jatko-optio.

”Kela järjesti tarjouskilpailun työasemien uudistamisesta, jonka kriteereihin parhaiten vastasi Atean tarjous. Uusien työasemien myötä Kelassa otetaan käyttöön Windows 7 -käyttöjärjestelmä”, Kelan IT-osaston osastopäällikkö Markku Suominen sanoo.

Atea tarjoaa Kelalle avaimet käteen -palvelun. Laitteet esiasennetaan Atean palvelukeskuksessa ja toimitetaan käyttövalmiina toimipisteisiin. Atea hoitaa myös vanhojen laitteiden kierrätyksen. Lisäksi Atea tarjoaa Kelalle elinkaaripalvelut 4–6 vuodeksi.

”On tärkeää varmistaa, että it-ympäristö ja järjestelmät mukautuvat työhön eikä päinvastoin. Asiakkaamme etsivät jatkuvasti entistä kustannustehokkaampia ratkaisuja ja toimintatapoja it-ympäristönsä kehittämiseksi, ja meidän on pystyttävä tarjoamaan kokonaisvaltaisia palveluja, jotka vastaavat näihin tarpeisiin”, Atean toimitusjohtaja Juha Sihvonen sanoo.

”Käyttöjärjestelmän vaihto on suuri muutos, joka kuitenkin toiminnan tehostumisen ja ympäristön kehittämisen takia kannattaa tehdä. Siirtymiseen vaadittava aika ja työmäärä aliarvioidaan helposti, joten varsinkin Kelan suuruisissa hankkeissa on järkevää ottaa toteuttajaksi kokenut kumppani.”

Kelassa migraatio käynnistyi 18.10.2010 ja kestää noin 16 viikkoa.

Juha Sihvonen, toimitusjohtaja, Atea Finland Oy, puh. 0400 735 134, juha.sihvonen@atea.fi
Markku Suominen, IT-osasto, osastopäällikkö, Kela, puh. 020 634 3075, markku.suominen@kela.fi

Atea
Atea on johtava IT-infrastruktuuriratkaisujen, -tuotteiden ja palveluiden kokonaistoimittaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. Suomessa Atealla on maanlaajuinen myynti- ja palveluorganisaatio ja noin 400 työntekijää. Atea-konserni on listattu Oslon pörssissä, ja sen liikevaihto on noin 1,8 miljardia euroa. Atealla on noin 4 800 työntekijää ja 73 toimipistettä Pohjoismaissa ja Baltiassa. www.atea.fi