Atean eSHOP-palvelu auttaa yrityksiä säästämään IT-hankinnoissa

Johtava pohjoismainen IT-infrastruktuurin ja siihen liittyvien tuotteiden, ratkaisujen ja palveluiden kokonaistoimittaja Atea tarjoaa yrityksille ja muille yhteisöille uuden, tehokkaan tavan tehdä IT-hankintoja. Keskittämällä hankintansa Atean eSHOP-hankintajärjestelmään asiakas säästää hankintamenoissa ja tehostaa hankintaprosessejaan.

”Olemme riippumaton toimittaja, joka istuu asiakkaan puolella pöytää. eSHOPissa toimimme tavallaan meklarina, joka etsii automaattisesti markkinoilta asiakkaalle kulloinkin edullisimman vaihtoehdon – sekä hinnan että saatavuuden osalta. Tarjouskilpailu, johon aiemmin meni kolmisen päivää, hoituu nyt muutamassa minuutissa”, sanoo Atean laitteistoliiketoiminnasta vastaava johtaja Tuomo Sulkumäki.

Alkuvuodesta avattu eSHOP tarjoaa asiakkaalle kattavan valikoiman. Tarjolla ovat kaikki Atean toimittamat laitteistot, muun muassa tietokoneet, palvelimet, tulostimet ja matkapuhelimet. Hankinta on helppoa, ja saatavuus taattu.

Yritykselle rakennetaan eSHOPiin oma vakioitu tuotevalikoima, mikä takaa sen, että tilattu tuote on varmasti oikea. Käyttö- ja hankintaoikeudet määritellään asiakkaan toiveiden mukaisesti. Täyden hyödyn järjestelmästä saa, kun toimintakonseptiin perehdytään yhdessä Atean myynnin kanssa.

Vaasan kaupunki otti eSHOPin käyttöön ensimmäisten joukossa. Kymmenkunta aktiivista käyttäjää tilaa eSHOPista työasemia, kannettavia tietokoneita, tietokonenäyttöjä ja tulostimia.

”eSHOPin suurin etu on se, että tuotevalikoima on määritelty juuri meitä varten”, Vaasan kaupungin tietotekniikkapäällikkö Christer Levander sanoo. ”Netissä haluttu tuote on helppo löytää ja tilata. Käyttäjä saa aina vahvistuksen siitä, että tilaus on käsittelyssä. Tilaaja myös näkee heti, mikä on tuotteen päivän hinta ja saatavuus.”

Hankintaprosessin tueksi Atea tarjoaa lisäpalveluita. Atea Value Chain kattaa IT-laitteen koko elinkaaren asiakkaan tarpeiden kartoituksesta hankintaan, toimitukseen, rahoitukseen ja asiakastukeen.

eSHOP on käytössä kaikissa pohjoismaisen Ementor-konsernin yhtiöissä. Pisimmälle on ehditty Tanskassa, jossa eSHOP on ollut käytössä viitisen vuotta. Sähköinen hankintajärjestelmä on siellä saavuttanut valtavan suosion: peräti 60 prosenttia yhtiön 300 miljoonan euron myynnistä kulkee eSHOPin kautta.