Atlasjetin ja Air Finlandin oikeudenkäynnissä outoja piirteitä

Turkkilaisen lentoyhtiön Atlasjetin ja Air Finlandin välinen oikeudenkäynti hovioikeudessa on Atlasjetin mukaan edennyt erikoisesti. Air Finlandin omistaja on esimerkiksi jo ennen ensi maanantaina 5.12.2011 annettavaa päätöstä ilmoittanut tietävänsä yhtiön voittavan ja pyrkinyt aloittamaan päätöksen ratifioinnit Turkissa.

Marraskuussa 2010 käräjäoikeus määräsi Atlasjetille 2,5 miljoonan euron sakot sopimusrikosta. Atlasjet oli pettynyt epäoikeudenmukaiseen päätökseen ja valitti siitä hovioikeuteen. Helsingin hovioikeus käsitteli asiaa 13.16. syyskuuta 2011. Paikalla olleiden Atlasjetin hallituksen puheenjohtajan Murat Ersoy’n ja muiden Atlasjetin todistajien esittämien todisteiden avulla Atlasjet kumosi kaikki Air Finlandin väitteet. Air Finland puolestaan ei pystynyt esittämään yhtään todistetta, joka tukisi heidän vastauksiaan Atlasjetin vaatimuksiin.

Atlasjet halusi esittää todisteiksi uusia asiakirjoja, mutta oikeus kieltäytyi vastaanottamasta niitä. Oikeus vetosi siihen, että uusien todisteiden esittäminen muutoksenhaun yhteydessä on kielletty. Silti oikeus hyväksyi Air Finlandin aamuyöllä viimeisenä käsittelypäivänä sähköpostilla lähettämät uudet todisteet. Samaisena aamuna oikeus ilmoitti todisteista Atlasjetin asianajajille, jotka vaativat todisteiden hylkäämistä. Siitä huolimatta oikeus käsitteli todisteet ja hyväksyi ne.

Uuden tilanteen johdosta Atlasjet kutsui Murat Ersoy’n vastaamaan todisteisiin. Hän halusi esittää asiakirjoja, jotka kumoavat Air Finlandin väitteet. Oikeus hyväksyi niistä vain yhden. Outo toimintatapa herätti Atlasjetissä vakavia epäilyksiä oikeudenkäynnin puolueettomuudesta.

Tietääkö Air Finland etukäteen oikeuden päätöksen?

Käsittelyn lopuksi oikeus ilmoitti päätöksen tulevan marraskuun puolivälissä, mutta siirsi päätöstä myöhemmin marraskuun loppuun. Päätöstä odotellessa tapahtui jotain erikoista. Air Finlandin omistaja Mika Helenius soitti 29.11. istanbulilaiseen asianajotoimistoon ilmoittaen, että ”Atlasjetin tapauksen päätös annetaan huomenna ja me voitamme”. Hän vaati, että päätös ratifioidaan Turkissa. Kyseinen asianajaja edusti Atlasjetiä eräässä toisessa tapauksessa ja kieltäytyi vaatimuksesta. Atlasjetin asianajajat ottivat tilanteen takia yhteyttä hovioikeuteen, joka ilmoitti, että päätös siirretään annettavaksi 5.12.2011.

Tilanteen vuoksi Murat Ersoy lähetti oikeudelle sähköpostia ilmoittaen tyytymättömyydestään asioiden kulkuun. Oikeus vastasi seuraavana päivänä lyhyesti ja toisti, että päätös annetaan 5.12. Atlasjet ei ollut vastaukseen tyytyväinen, sillä se on kuukausien ajan vaatinut oikeudenmukaista käsittelyä.

”Pitkästä valmistelusta, yksityiskohtaisista selvityksistä ja todisteista huolimatta pahoin pelkään, että pelkomme käyvät toteen. Emme voi ymmärtää, miten toinen osapuoli voi aloittaa ratifioinnin jo ennen päätöstä. Jos päätös on epäoikeudenmukainen, emme hyväksy sitä, vaan valitamme päätöksestä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen. Suomalaisilla yrityksillä on oikeus oikeudenmukaisiin oikeudenkäynteihin Turkissa. Turkkilaisena yrityksenä odotamme samaa myös suomalaiselta oikeuslaitokselta”, sanoo Murat Ersoy.