Avianca vahvistaa Airbusille tilauksensa 100 A320neo-lentokoneesta

Avianca on muuttanut helmikuisen aiesopimuksensa Airbusin kanssa 100 A320neo-lentokoneesta sitovaksi tilaukseksi. Tilaus on Latinalaisen Amerikan ilmailuhistorian suurin.

Tilaukseen sisältyy A319neo-, A320neo- ja A321neo-koneita. Yhtiö aikoo uusilla koneilla niillä lentokoneita, jotka tällä hetkellä lentävät Bogotasta, Limasta ja San Salvadorista.

”A320neo-perheen koneiden polttoainetehokkuuden, teknisen luotettavuuden ja ainutlaatuisen matkustusmukavuuden ansiosta voimme edistää laivastomme uudistamisprosessia”, sanoo Aviancan pääjohtaja Fabio Villegas Ramirez.

Kolumbiassa vuonna 1919 perustettu Avianca oli ensimmäinen lentoyhtiö Amerikassa ja toiseksi vanhin edelleen toimiva lentoyhtiö maailmassa.

Airbusin ja Aviancan yhteistyö nousi uudella tasolle vuonna 1998, kun TACA (nykyisin Aviancan osa), LAN ja TAM tilasivat yhdessä 90 kapearunkokonetta. Tähän mennessä Avianca-konserni on tilannut miltei 300 lentokonetta: 276 A320-perheen konetta, joista 133 A320neo-koneita, sekä 15 A330-perheen konetta.

A320-perheen koneet ovat maailman myydyimpiä kapearunkokoneita. Airbus on saanut niistä yli 11 500 tilausta ja toimittanut yli 6 400 konetta 400 asiakkaalle. Uusimmissa A320neo-malleissa on muun muassa uuden sukupolven moottorit ja Sharklet-kärkisiivet, jotka yhdessä pienentävät polttoaineen kulutusta aluksi 15 % ja vuoteen 2020 mennessä 20 %. Yli 3 600 sitovalla tilauksella A320neo on ottanut 60 %:n markkinaosuuden.

Viestintätoimisto Cocomms
Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on toimittanut 9 000 lentokonetta noin 370 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi yli 6 000 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu Airbus Group -konserniin.