• Cocomms Oy/

Axiksen uudessa sisätilojen PTZ-kamerassa on teräväpiirto-ominaisuus ja 18-kertainen zoomaus

Axis Communications, maailmanlaajuinen markkinajohtaja verkkovideomarkkinoilla*, tuo markkinoille sisätilojen valvontaan tarkoitetun, erityisen korkean videolaadun omaavan PTZ-kameran, jossa on teräväpiirto-ominaisuus ja 18-kertainen zoomaus. AXIS P5534 PTZ Dome -verkkokamerassa on IP51-luokan suojaus pölyä ja tippuvaa vettä vastaan, ja se soveltuu erinomaisesti lentokentille, juna-asemille, varastoihin, kauppoihin ja kouluihin.

“Axiksen tavoitteena on ollut kehittää valvonta-alalle teräväpiirtolaatuinen video, ensin kiinteisiin kameroihin ja nyt PTZ-kameroihin,” toteaa Erik Frännlid, Axiksen tuotehallintajohtaja. “AXIS P5534 -kamerassa on luokkansa paras kuvanlaatu, ja lisäksi se on helppo ja turvallinen asentaa sisätiloihin. Kamera on suojattu pölyltä ja tippuvalta vedeltä, ja se tukee High Power over Ethernet -virransyöttöä.” AXIS P5534 tarjoaa SMPTE 296M -standardin mukaista 720p-teräväpiirtokuvaa 1280 x 720 pikselin resoluutiolla, täydellä kuvanopeudella, korkealla väritarkkuudella ja 16:9-formaatilla. Kamera pystyy lähettämään useita erikseen konfiguroitavia H.264- ja Motion JPEG -videovirtoja samanaikaisesti. H.264 optimoi erinomaisesti kaistanleveyden ja muistin käytön heikentämättä kuvanlaatua, ja Motion JPEG tuo lisää joustavuutta. AXIS P5534 -kamerassa on myös päivä- ja yötoiminto, joka takaa korkean kuvanlaadun heikossa valaistuksessa. PTZ-kamerassa on 18-kertainen optinen ja 12-kertainen digitaalinen zoomaustoiminto automaattikohdistuksella. Ainutlaatuisen auto flip -toiminnon ansiosta se kääntyy 360° ja simuloi keskeytymätöntä kuvausta mekaanisesta pysäyksestä huolimatta, jolloin käyttäjä voi seurata kohdetta keskeytymättä. AXIS P5534 -kameran ominaisuuksiin kuuluu High Power over Ethernet -virransyöttö, mikä helpottaa asennusta, koska tarvitaan ainoastaan yksi kaapeli virta-, video- ja PTZ-toimintoja varten. High PoE Midspan toimitetaan kameran mukana. AXIS P5534 -kamerassa on Advanced Gatekeeper -toiminto, joka mahdollistaa kameran automaattisen käännön, kallistuksen ja zoomauksen, kun kuvakentässä näkyy liikettä, sekä loitonnuksen ennalta asetetun ajan kuluttua. Muita ominaisuuksia ovat kaksisuuntainen äänitoiminto ja äänen havaitseminen sekä neljä konfiguroitavissa olevaa tulo-/lähtöliitäntää ulkoisia laitteita, esimerkiksi releitä ja tunnistimia, varten. Kameran sisäänrakennetun SD/SDHC-muistikorttipaikan ansiosta nauhoitukset voidaan tallentaa paikallisesti. AXIS P5534 tarjoaa markkinoiden edistyneimmät suojaus- ja verkkohallintaominaisuudet. Kameran tukena on AXIS Camera Station -videohallintaohjelmisto sekä toimialan laajapohjaisin sovellusohjelmisto Axiksen sovelluskehittämisen kumppanuusohjelman ansiosta. AXIS P5534 -kamera on tilattavissa marraskuusta 2009 lähtien. Valokuvia ja muuta materiaalia on saatavissa osoitteessa www.axis.com/corporate/press/press_material.htm?key=p5534. Muistiinpanot toimittajille *Axis Communications on maailmanlaajuinen markkinajohtaja verkkovideomarkkinoilla. Yhtiön markkinaosuus verkkokameroissa on 31,2 prosenttia. Pelkästään verkkokameroiden maailmanmarkkinoiden ennakoidaan saavuttavan 2,5 miljardia dollaria vuoteen 2013 mennessä. Verkkokameramarkkinoilla kertyvän vuotuisen kasvuprosentin (compound annual growth rate, CAGR) ennustetaan olevan yli 28 prosenttia vuodessa seuraavien viiden vuoden aikana. Näin kertoo IMS Research (www.imsresearch.com) viimeisimmässä markkinaraportissaan “The World Market for CCTV and Video Surveillance Equipment 2009 Edition” (Valvontakamera- ja videotarkkailulaitteiden maailmanmarkkinat vuonna 2009), joka julkaistiin elokuussa 2009.