BE Group -konserni aloittaa yt-neuvottelut kilpailukykynsä vahvistamiseksi

Teräspalvelukonserni BE Group käynnistää yt-neuvottelut henkilöstövähennyksistä Ruotsissa ja Suomessa kilpailukykynsä parantamiseksi.

Henkilöstömäärän odotetaan vähenevän kaikkiaan noin 140 työntekijän verran. Ruotsissa neuvottelut koskevat noin 75 henkilön vähennystä. Suomessa aloitetaan samanaikaisesti yt-neuvottelut noin 60 työntekijän irtisanomiseksi sekä mahdollisten lomautusten toteuttamiseksi myöhemmin. Konsernin muilla markkina-alueilla esitys koskee ainoastaan rajoitettuja vähennyksiä.

– 2012 on ollut haastava vuosi teollisuudelle Ruotsissa ja Suomessa, mikä on näkynyt toimittajaportaassa toimitusmäärien laskuna, sanoo BE Groupin konsernijohtaja Kimmo Väkiparta.

– Tulevaisuudennäkymiä on edelleen vaikea ennustaa, ja siksi meidän täytyy sopeuttaa liiketoimintaamme vallitsevaan tilanteeseen. On tietenkin valitettavaa, että toimenpiteet kohdistuvat työntekijöihimme.

Ehdotettujen toimenpiteiden vuotuiset kustannussäästöt ovat 65 miljoonan Ruotsin kruunun luokkaa, ja niiden arvioidaan toteutuvan vuoden 2013 toisen neljänneksen alusta alkaen. Kertavaikutteisten kustannusten arvioidaan nousevan 30–35 miljoonaan Ruotsin kruunuun. Ne rasittavat tulosta vuoden 2013 ensimmäisellä neljänneksellä, kun taas kassavirtavaikutus kohdistuu etupäässä toiseen ja kolmanteen vuosineljännekseen.

– Huolimatta yhtiömme vaikeuksista viime vuonna meillä on vahva markkina-asema toimialallamme Ruotsissa ja Suomessa ja kehitämme jatkuvasti tuote- ja palvelutarjoomaamme. Kustannustason alentaminen antaa meille paljon mahdollisuuksia tarjota uusia ratkaisuja asiakkaillemme ja kasvattaa markkinaosuutta, Kimmo Väkiparta toteaa.

Kimmo Väkiparta,  konsernijohtaja
puh. +46 (0)70 597 23 42
kimmo.vakiparta@begroup.com

Nasdaq OMX Stockholm -pörssissä listattu BE Group on teräs- ja metallialan palveluyritys. Konserni tarjoaa erilaisia teräksen, ruostumattoman teräksen ja alumiinin käyttöön liittyviä palveluja pääasiassa rakennus- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen. Vuonna 2011 konsernin liikevaihto oli 5,9 miljardia kruunua. Vuodenvaihteessa 2012–2013 BE Groupilla on noin 900 työntekijää yhdeksässä maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Ruotsi ja Suomi. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Malmössä. www.begroup.com