BE Group -konsernin Q2/2013 – positiiviset merkit jatkuvat

• Liikevaihto laski 14 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna ja oli 1 089 miljoonaa Ruotsin kruunua (1 273). Toimitetut tonnit laskivat 7 prosenttia.
  • Liiketulos nousi 5 miljoonaan kruunuun (21). Kertaluontoisista eristä, varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liikevoitto (EBITA) oli 8 miljoonaa kruunua (16).
  • Toisen vuosineljänneksen aikana BE Group allekirjoitti sopimuksen Kiinan tytäryhtiön myynnistä, joka toteutetaan heinäkuun aikana. Myyntihinta on noin 10 miljoonaa Ruotsin kruunua, ja se sisältää pienen myyntivoiton.

BE Group -konsernin konsernijohtaja Kimmo Väkiparta kommentoi vuoden 2013 toisen neljänneksen tulosta seuraavasti:

– Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä havaitut positiiviset merkit vahvistuivat hieman toisella neljänneksellä, vaikka kehitys on vielä hidasta. Ruotsin liiketoiminnassa OEM-segmentin myynti on parantunut, mikä on seurausta tuotantopalvelujen myynnin kasvusta. Teräksen yleinen hintakehitys pysyy negatiivisena, mutta ensimmäiseen neljännekseen verrattuna BE Groupille heikentyminen on kohtuullista, sillä tuotantopalvelujen osuus myynnistä on kasvanut.

– Pitkän aikavälin määrätietoiset kustannussäästöt ja katteiden vahvistaminen ovat vaikuttaneet positiivisesti toisen neljänneksen tulokseen. Katteiden osalta lähinnä Ruotsin perusliiketoiminta on kehittynyt hyvin.

– Kun jätämme huomiotta kesäkaudesta johtuvan laskun, odotamme kysynnän kehityksen jatkuvan. Seuraavan neljänneksen aikana myyntihintojen odotetaan kuitenkin hieman laskevan teräksen markkinahintojen alenemisen seurauksena. Samanaikaisesti kustannussäästöt ja toiminnan tehostaminen parantavat kilpailukykyämme.

Kimmo Väkiparta, toimitusjohtaja, konsernijohtaja
puh. +46 (0)70 597 2342
kimmo.vakiparta@begroup.com

Torbjörn Clementz, talousjohtaja, varatoimitusjohtaja
puh. +46 (0)70 869 0788
torbjorn.clementz@begroup.com

Lasse Levola, toimitusjohtaja, BE Group Oy Ab
puh. 0400 784 119

lasse.levola@begroup.fi

NASDAQ OMX Stockholm -pörssissä listattu BE Group on teräs- ja metallialan palveluyritys. Konserni tarjoaa erilaisia teräksen, ruostumattoman teräksen ja alumiinin käyttöön liittyviä palveluja pääasiassa rakennus- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen. Vuonna 2012 konsernin liikevaihto oli 4,6 miljardia kruunua. BE Groupilla on yli 850 työntekijää, ja sen suurimmat markkina-alueet ovat Ruotsi ja Suomi. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Malmössä. www.begroup.com

BE Group Oy Ab:n pääkonttori sijaitsee Lahdessa. Yhtiöllä on teräspalvelukeskukset Lahdessa, Turussa ja Lapualla sekä yhdeksän myyntiyksikköä ympäri Suomea. Vuonna 2012 yhtiön liikevaihto oli 192 miljoonaa euroa. Henkilöstöä BE Group Oy Ab:lla on noin 330, joista noin puolet Lahdessa. www.begroup.fi

Suomenkielinen lehdistötiedote on BE Group AB:n 17.7.2013 julkistaman pörssitiedotteen käännös.

Avainsanat: