• Cocomms Oy/

BE Group -konsernin Q3/2012 – positiivinen liiketulos heikosta kysynnästä ja hintojen voimakkaasta laskusta huolimatta

• Toimitetut tonnit laskivat 11 %, minkä seurauksena liikevaihto pieneni viime vuoden vastaavasta ajankohdasta 20 % 1 020 miljoonaan Ruotsin kruunuun (1 268).
  • Liiketulos oli 6 miljoonaa kruunua (13) ja kertaluontoisista eristä, varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liikevoitto (EBITA) 15 miljoonaa kruunua (32).
  • BE Group teki vuosineljänneksen aikana uuden kolmivuotisen rahoitusopimuksen, johon sisältyy kaikkiaan kahden vuoden optio.
  • Vuosineljänneksen aikana käynnistettiin prosessi konsernin Tšekin-liiketoiminnan myymiseksi. Samassa yhteydessä nämä toiminnot kirjattiin taseessa uuteen omaisuusryhmään ja niistä tehtiin 82 miljoonan kruunun alaskirjaus.
  • Vuosineljänneksen päätyttyä BE Group AB:n hallitus nimitti yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi ja konsernijohtajaksi Kimmo Väkiparran 1.11.2012 alkaen.

BE Groupin toimitusjohtaja Roger Johansson kommentoi vuoden 2012 kolmannen neljänneksen tulosta:

– Vuosineljännestä leimasi suureksi osaksi myyntivolyymien lasku kysynnän heikennyttyä ja asiakkaiden supistettua varastojaan. Tonnimäärien 11 %:n lasku yhdessä hintojen laskun kanssa selittää tuloksen pienenemisen.

– Kustannusten lasku, varastonhallinnan tehostaminen ja hinnoittelun uudistaminen ovat kuitenkin tasoittaneet liikevaihdon pienenemisen vaikutuksia. Ydinliiketoimintamme kannattavuus on parantunut sekä Ruotsissa että Suomessa, ja Suomessa tuotantopalvelujen myynnin osuus nousee 49 %:iin liikevaihdosta.

– Itäisen Keski-Euroopan liiketoimintayksikkö on myymässä Tšekin-toimintoja. Puolassa operatiiviset toimenpiteemme ovat alkaneet tuottaa tulosta, ja uskomme viime kuukausien positiivisen tuloskehityksen jatkuvan.

– Tulevaisuuden näkymiä on vaikea ennustaa. Neljännen vuosineljänneksen aikana odotamme asiakkaiden edelleen pienentävän varastojaan ja kysynnän pysyttelevän kesälomien jälkeisellä tasolla. Myyntihintojen arvioimme laskevan kolmanteen vuosineljännekseen verrattuna. Pitkällä tähtäimellä, varastojen leikkausten seurauksena kysyntää ennakoivat merkit ovat aiempaa myönteisempiä.

toimitusjohtaja, konsernijohtaja Roger Johansson

puh. +46 (0)733 188 758

roger.johansson@begroup.com

talousjohtaja, varatoimitusjohtaja Torbjörn Clementz

puh. +46 (0)70 869 07 88

torbjorn.clementz@begroup.com

toimitusjohtaja Lasse Levola, BE Group Oy Ab

puh. 0400 784 119

lasse.levola@begroup.fi

Nasdaq OMX Stockholm -pörssissä listattu BE Group on teräs- ja metallialan palveluyritys. Konserni tarjoaa erilaisia teräksen, ruostumattoman teräksen ja alumiinin käyttöön liittyviä palveluja pääasiassa rakennus- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen. Vuonna 2011 konsernin liikevaihto oli 5,9 miljardia kruunua. BE Groupilla on noin 900 työntekijää yhdeksässä maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Ruotsi ja Suomi. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Malmössä. www.begroup.com

BE Group Oy Ab:n pääkonttori sijaitsee Lahdessa. Yhtiöllä on teräspalvelukeskukset Lahdessa, Turussa ja Lapualla sekä kymmenen myyntiyksikköä ympäri Suomea. Vuonna 2011 yhtiön liikevaihto oli 227,5 miljoonaa euroa. Henkilöstöä BE Group Oy Ab:lla on noin 350, joista noin puolet Lahdessa. www.begroup.fi

Suomenkielinen lehdistötiedote on käännös BE Group AB:n 24.10.2012 julkistamasta pörssitiedotteesta.