BE Group -konsernin Q3/2014 – markkinatilanne on edelleen haastava

• BE Group -konsernin liikevaihto nousi 1 prosenttia edellisvuodesta 923 miljoonaan Ruotsin kruunuun (916). Toimitetut tonnit laskivat 7 prosenttia.
  • Liiketulos laski -1 miljoonaan kruunuun (13). Kertaluontoisista eristä, varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liikevoitto (EBITA) laski 7 miljoonaan kruunuun (18).
  • Kassavirta investointien jälkeen oli -8 miljoonaa kruunua (-41)
  • Konsernin jatkuvien liiketoimintojen tulos verojen jälkeen oli -11 miljoonaa kruunua (1). Myytävien liiketoimintojen tulos verojen jälkeen oli -5 miljoonaa kruunua (-2).

Vt. konsernijohtaja Lars Engström kommentoi osavuositulosta:

– Työskenneltyäni nyt BE Groupissa jonkin aikaa voin todeta, että tilanne markkinoilla on edelleen haastava. Meidän osaltamme se tarkoittaa keskittymistä myyntiin ja asiakassuhteisiin sekä kustannusten pitämistä kurissa. Vahvistamme edelleen asemaamme suurimpana riippumattomana toimijana Ruotsin ja Suomen markkinoilla.

– Aiemmat merkit kysynnän vähittäisestä vilkastumisesta vaihtuivat vuosineljänneksen aikana hieman heikompiin suhdanteisiin verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Ruotsin-liiketoimintayksikön liikevaihto ja toimitetut tonnit pienenivät, kun taas Suomessa heikosta markkinatilanteesta huolimatta liikevaihto parani ennen kaikkea markkinaosuuksien kasvun ansiosta.

– Vuosineljänneksen bruttotulos on viime vuoden vastaavan ajanjakson tasolla. Liiketulos sen sijaan laski, mikä johtuu suureksi osaksi toimitusjohtajan vaihdokseen liittyvistä kertaluontoisista kustannuksista ja kannattavuuden parantamiseen tähtäävistä täydentävistä toimenpiteistä.

– Vuoden viimeisellä neljänneksellä arvioimme kysynnän pysyvän kolmannen neljänneksen tasolla.

Lars Engström, vt. konsernijohtaja
puh. +46 (0)734 11 79 01

lars.engstrom@begroup.com

Andreas Karlsson, talousjohtaja
puh. +46 (0)709 48 22 33

andreas.karlsson@begroup.com

NASDAQ OMX Stockholm -pörssissä listattu BE Group on teräs- ja metallialan palveluyritys. Konserni tarjoaa erilaisia teräksen, ruostumattoman teräksen ja alumiinin käyttöön liittyviä palveluja pääasiassa rakennus- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen. Vuonna 2013 konsernin liikevaihto oli 4,0 miljardia kruunua. BE Groupilla on noin 800 työntekijää. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Ruotsi ja Suomi. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Malmössä. www.begroup.com

Suomenkielinen lehdistötiedote on BE Group AB:n 23.10.2014 julkistaman pörssitiedotteen käännös. Alkuperäinen osavuosikatsaus löytyy osoitteesta www. begroup.com.