• Cocomms Oy/

BE Group -konsernin tilinpäätös 2011 – vahva kassavirta viimeisellä vuosineljänneksellä

• Liikevaihto kasvoi vuoden 2011 viimeisellä neljänneksellä 2 prosenttia edellisvuoden vastaavaan kauteen verrattuna. Liikevaihto oli 1 405 miljoonaa Ruotsin kruunua (2011: 1 383). Toimitetut tonnit nousivat 5 prosenttia.
  • Liiketulos heikkeni -19 miljoonaan kruunuun (-8) pääasiassa 26 miljoonan kruunun varastotappioiden (-15) ja -11 miljoonan kruunun nettomääräisten kertaluontoisten erien vuoksi.
  • Kertaluontoisista eristä, varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liikevoitto (EBITA) kasvoi 18 miljoonaan kruunuun (7) ja liiketoiminnan kassavirta parani voimakkaasti 162 miljoonaan kruunuun (58).
  • Kannattavuuden parantamiseen tähtäävä toimenpideohjelma etenee suunnitelman mukaisesti. Viimeisen neljänneksen tulosta rasitti ohjelmaan liittyvä 26 miljoonan kruunun kustannuserä.
  • Hallitus esittää, että osakkeenomistajille jaetaan 0,25 kruunun (-) osinko osaketta kohti.

BE Group -konsernin toimitusjohtaja Roger Johansson kommentoi vuoden 2011 viimeisen neljänneksen tulosta:

– Suhdanteet ja hintakehitys – sekä tuottajien että asiakkaiden näkökulmasta – jatkuivat epävarmoina loka–joulukuussa. Nämä tekijät yhdistettynä varastotappioihin ja tulosta rasittaneisiin kertaluontoisiin eriin painavat liiketuloksemme miinukselle.

– Myönteistä on se, että vuosineljänneksen aikana paransimme varastovoitoista ja -tappioista puhdistettua liiketulostamme ja että kassavirta oli vahva.

– Kannattavuuden parantamiseen tähtäävä ohjelma, josta päätimme kolmannella vuosineljänneksellä, on käynnistynyt. Ohjelma päättyy suunnitelman mukaisesti vuoden 2012 ensimmäisen neljänneksen aikana.

– Ensimmäisellä vuosipuoliskolla odotamme kysynnän pysyvän vakaana ja hintojen nousevan, sillä tuottajaportaan hinnat ovat nousussa. Kun lisäksi huomioidaan toteutetut investoinnit ja käynnissä oleva säästöohjelma, suhtaudumme vuoteen 2012 luottavaisesti.

Osavuosikatsauksen yhteydessä järjestetään tänään 7.2.2012 kello 10.00 (Suomen aikaa) analyytikoille ja medialle englanninkielinen webcast- ja puhelinkonferenssi, jossa tulosta kommentoivat toimitusjohtaja Roger Johansson ja talousjohtaja Torbjörn Clementz.

Ilmoittautuminen webcastiin:

Ilmoittautuminen puhelinkonferenssiin:

puh. +46 (0)8 505 598 53

Huom. vain rekisteröityneet osallistujat voivat esittää kysymyksiä tilaisuuden aikana.

toimitusjohtaja, konsernijohtaja Roger Johansson

puh. +46 (0)733 188 758

roger.johansson@begroup.com

talousjohtaja, varatoimitusjohtaja Torbjörn Clementz