BE Group -konsernin tilinpäätös 2012 – heikko loppuvuosi painoi tulosta

• Liikevaihto laski viimeisellä vuosineljänneksellä edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 22 prosenttia ja oli 998 miljoonaa kruunua (1 288). Toimitetut tonnit laskivat 14 prosenttia.
  • Liiketulos heikkeni -42 miljoonaan kruunuun (1). Kertaluontoisista eristä, varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liikevoitto (EBITA) oli -33 miljoonaa kruunua (29).
  • Ruotsissa perusliiketoiminnan bruttokate kehittyi positiivisesti. Suomessa tuotantopalvelujen osuus liikevaihdosta nousi edelleen edellisvuodesta.
  • Katsauskauden päättymisen jälkeen BE Group on käynnistänyt yt-neuvottelut kilpailukykynsä vahvistamiseksi. Toimenpiteet koskevat noin 140 kokopäiväistä työsuhdetta Ruotsissa ja Suomessa, ja niiden arvioitu kustannusvaikutus on noin 65 miljoonaa kruunua vuodessa.
  • Yhtiön hallitus esittää, että tilikaudelta 2012 ei jaeta osakkeenomistajille osinkoa (0,25).

BE Group -konsernin konsernijohtaja Kimmo Väkiparta kommentoi vuoden 2012 neljännen neljänneksen tulosta seuraavasti:

– Viimeisten vuosineljännesten aikana alkanut kysynnän heikentyminen jatkui loka–joulukuussa. Myös kysynnän kausiluontoinen heikentyminen oli tavanomaista voimakkaampaa. Toimitetut tonnit vähenivät 14 prosenttia, mikä yhdessä hintojen alenemisen kanssa selittää tuloksen heikentymistä.

– Perusliiketoiminta Ruotsissa oli toimitusmäärien pienentymisestä huolimatta edelleen hyvällä tasolla, ja bruttokate vahvistui entisestään. Suomessa tuotantopalvelujen myynti kasvoi 48 prosenttiin, mikä osoittaa, että olemme investoineet oikeisiin asioihin. Nämä ovat tulevaisuuden kannalta merkittäviä signaaleja.

– Tšekin-yhtiön myyntiprosessi jatkuu. Muista itäisen Keski-Euroopan osista liiketoimintamme Puolassa ei ole vielä kannattavaa, ja ryhdymme siellä lisätoimenpiteisiin.

– Tulevaisuuden näkymiä on vaikea ennustaa, mutta ne näyttävät lievästi positiivisilta. Tuoreiden tietojen perusteella kysyntä on alkuvuonna vahvistunut jonkin verran loppuvuoteen 2012 verrattuna. Myös myyntihintojen arvioidaan nousevan ensimmäisen neljänneksen aikana. Käynnissä oleva kustannussäästöohjelma vaikuttaa sekin positiivisesti BE Groupin kilpailukykyyn ja tulokseen suhdannekehityksestä huolimatta.

toimitusjohtaja, konsernijohtaja Kimmo Väkiparta

puh. +46 (0)70 597 2342

kimmo.vakiparta@begroup.com

talousjohtaja, varatoimitusjohtaja Torbjörn Clementz

puh. +46 (0)70 869 0788

torbjorn.clementz@begroup.com

toimitusjohtaja Lasse Levola, BE Group Oy Ab

puh. 0400 784 119

lasse.levola@begroup.fi

Nasdaq OMX Stockholm -pörssissä listattu BE Group on teräs- ja metallialan palveluyritys. Konserni tarjoaa erilaisia teräksen, ruostumattoman teräksen ja alumiinin käyttöön liittyviä palveluja pääasiassa rakennus- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen. Vuonna 2012 konsernin liikevaihto oli 4,6 miljardia kruunua. BE Groupilla on noin 900 työntekijää yhdeksässä maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Ruotsi ja Suomi. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Malmössä. www.begroup.com

BE Group Oy Ab:n pääkonttori sijaitsee Lahdessa. Yhtiöllä on teräspalvelukeskukset Lahdessa, Turussa ja Lapualla sekä kymmenen myyntiyksikköä ympäri Suomea. Vuonna 2012 yhtiön liikevaihto oli 192 miljoonaa euroa. Henkilöstöä BE Group Oy Ab:lla on noin 350, joista noin puolet Lahdessa. www.begroup.fi

Suomenkielinen lehdistötiedote on käännös BE Group AB:n 8.2.2013 julkistamasta pörssitiedotteesta.