BE Group -konsernin tilinpäätös 2014 – myynti vilkastui loppuvuonna

• BE Group -konsernin liikevaihto laski 3 prosenttia edellisvuodesta 1 009 miljoonaan Ruotsin kruunuun (1 039).
  • Liiketulos heikkeni -30 miljoonaan kruunuun (–8). Kertaluontoisista eristä, varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liikevoitto (EBITA) laski –9 miljoonaan kruunuun (–4).
  • Kassavirta investointien jälkeen oli 46 miljoonaa kruunua (36).
  • Aiemmin myytäväksi liiketoiminnaksi kirjattu Tšekin-liiketoimintayksikkö palautettiin katsauskauden aikana tavalliseksi liiketoiminnaksi. Katsauskauden liiketulosta rasittaa siksi 14 miljoonan kruunun kertaluontoinen kustannus.
  • Hallitus esittää, että osakkeenomistajille ei jaeta osinkoa tilikaudelta 2014.
  • Hallitus aikoo esittää noin 250 miljoonan kruunun uusantia.

Vt. konsernijohtaja Lars Engström kommentoi vuotta 2014:

– Vaikka 2014 oli kokonaisuudessaan vaikea vuosi, markkinat kehittyivät loppuvuonna aiempiin vuosineljänneksiin ja edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna positiivisemmin.

– Ruotsissa liikevaihto ja toimitetut tonnit olivat neljännellä vuosineljänneksellä edellisvuoden tasolla, mutta Suomessa oli havaittavissa sekä toimitettujen tonnien että liikevaihdon voimakasta kasvua. Suomessa liiketoimintaa vahvistaa ennen kaikkea konepajateollisuuden hyvä kehitys mutta myös onnistunut panostus rakennusalalle, jossa olemme tähän asti menestyneet Suomessa Ruotsia heikommin. Haluan mainita myös liiketoimintamme Baltiassa, jossa kaikki liiketoimintayksiköt kasvavat voitollisesti.

– Vuosineljänneksen aikana olemme päättäneet luokitella Tšekin-liiketoimintamme jatkuvaksi liiketoiminnaksi, koska emme saaneet suunniteltua yrityskauppaa päätökseen. Samassa yhteydessä teimme tase-erien alaskirjauksen, joka yhdessä BE Group Produktion Eskilstunan vastaavan alaskirjauksen kanssa rasittaa katsauskauden liiketulosta kaikkiaan 20 miljoonan kruunun kertakustannuksella. Konsernin bruttotulos ja bruttokate pysyivät käytännössä edellisvuoden tasolla.

– Odotamme kysynnän vahvistuvan jonkin verran vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä.

Lars Engström, vt. konsernijohtaja
puh. +46 (0)734 11 79 01

lars.engstrom@begroup.com

Andreas Karlsson, talousjohtaja
puh. +46 (0)709 48 22 33

andreas.karlsson@begroup.com

NASDAQ OMX Stockholm -pörssissä listattu BE Group on teräs- ja metallialan palveluyritys. Konserni tarjoaa erilaisia teräksen, ruostumattoman teräksen ja alumiinin käyttöön liittyviä palveluja pääasiassa rakennus- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen. Vuonna 2014 konsernin liikevaihto oli 4,2 miljardia kruunua. BE Groupilla on noin 800 työntekijää. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Ruotsi ja Suomi. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Malmössä. www.begroup.com

Suomenkielinen lehdistötiedote on BE Group AB:n 5.2.2015 julkistaman pörssitiedotteen käännös. Alkuperäinen osavuosikatsaus löytyy osoitteesta www.begroup.com.

Avainsanat: