BE Group -konsernin tulos heikkeni – markkinoilla nähtävissä tasaantumista

• Kustannussäästöohjelmaa tehostetaan. Säästötavoite nostetaan 13,71 miljoonaan euroon vuodessa, mikä saavutetaan vuoden 2009 aikana.
• Ensimmäisen neljänneksen lopulla ja huhtikuun aikana konsernin päämarkkinoilla oli havaittavissa toimitettujen tonnimäärien laskun tasaantumista.
• Neljänneksen liikevaihto pieneni 34 prosenttia 119,65 miljoonaan euroon (2008: 182,36). Myös toimitetut tonnimäärät laskivat huomattavasti.
• Liikevoitto pieneni –8,50 miljoonaan euroon (12,34) toimitettujen tonnimäärien laskun ja varastotappioiden vuoksi. Varastotappiot nousivat –8,68 miljoonaan euroon (–0,64). Kertaluontoisista eristä, varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liikevoitto oli kuitenkin positiivinen: 0,37 miljoonaa euroa (13,07).

BE Groupin uusi konsernijohtaja Lars Bergström kommentoi osavuosikatsausta seuraavasti:

– Taloudellinen taantuma syveni ensimmäisen neljänneksen aikana. Kysynnän pieneneminen ja hintojen jatkunut lasku ovat koetelleet meitä. Samaan aikaan säästöohjelmamme on kuitenkin edennyt odotettua paremmin. Olemmekin nostaneet säästötoimenpiteiden tavoitteemme 13,71 miljoonaan euroon aiemmin ilmoittamastamme runsaasta 9 miljoonasta eurosta.

– Vuonna 2009 odotamme markkinan pysyvän heikkona ja sekä kysynnän että katteen pysyvän edellisvuotta pienempinä. Näemme merkkejä hintojen tasaantumisesta, mutta kehitystä leimaa edelleen suuri epävarmuus.

– Laskusta huolimatta olemme pitäneet markkina-asemamme ja jatkamme asemamme vahvistamista yhtenä Euroopan johtavista yrityksistä alallamme.

– Työstämme edelleen strategiaamme tavoitteenamme palvelumyynnin osuuden lisääminen myynnistä. Panostamme myös toimenpiteisiin, jotka tehostavat toimintaamme ja parantavat kilpailukykyämme. Samalla pienennämme käyttöpääomaamme ja sopeutamme varastoja kysyntään. Näiden toimenpiteiden ansiosta olemme hyvissä asemissa ja valmiina tulevaan nousuun.

Liikevaihto- ja tulosluvut on muunnettu Ruotsin kruunuista euroiksi 31.3.2009 valuuttakurssin 10,9400 mukaan. Kurssimuutosten vuoksi eri vuosineljännesten euromääräiset luvut eivät ole keskenään vertailukelpoisia. BE Group AB raportoi ja ilmoittaa virallisen tuloksensa Ruotsin kruunuissa.

Osavuosikatsauksen yhteydessä järjestetään tänään 24.4. kello 10.00 (Suomen aikaa) englanninkielinen webcast- ja puhelinkonferenssi, jossa esiintyvät Lars Bergström ja Torbjörn Clementz.

Ilmoittaudu webcastiin
(http://wcc.webeventservices.com/view/wl/r.htm?e=142541&s=1&k=1D8D18149803B0E1C157ACF8F027DC53&cb=blank)

Rekisteröityä voi myös puhelimitse juuri ennen konferenssin alkamista numerossa +46 8 5052 0110.

Vain webcastiin rekisteröityneet voivat esittää kysymyksiä tilaisuuden aikana.