BE Group Oy Ab:n yhteistoimintaneuvottelut päätökseen

Teräs- ja metallialan palveluyritys BE Group Oy Ab on saanut joulukuussa käynnistyneet yhteistoimintaneuvottelut päätökseen. YT-neuvottelujen seurauksena yhtiö irtisanoo 30 työntekijää. Lisäksi koko henkilöstö lomautetaan 2–4 viikoksi kesäkuun loppuun mennessä. Osa henkilöstöstä joudutaan todennäköisesti lomauttamaan pidemmäksikin aikaa. Lomautukset sovitaan paikkakunnittain tarkemmin laadittavien aikataulujen mukaan.

BE Group sopeuttaa toimintojaan kysynnän nopeaan heikkenemiseen ja tilauskannan pienenemiseen Suomen markkinoilla. Säästötoimenpiteillä pyritään turvaamaan strateginen kehitystyö ja työpaikat pitkällä tähtäimellä. Yhtiö investoi parhaillaan Lahden Lotilan teräspalvelukeskukseen, jonka laajennuksen ja lisärakennuksen on määrä valmistua alkuvuonna 2010.

BE Group AB ilmoitti 1.12.2008 koko konsernin henkilöstöä koskevien YT-neuvottelujen aloittamisesta. Henkilöstön vähennystarpeeksi arvioitiin tuolloin 120 henkilöä koko konsernissa. Vähennykset koskevat etupäässä Ruotsia, Suomea, Puolaa ja Latviaa mutta myös muita markkinoita.

BE Group Oy Ab tukee irtisanottuja työllistymistä edistävän toimintasuunnitelman avulla. Heille taataan muun muassa oikeus työllistymisvapaaseen, -ohjelmaan ja -ohjelmalisään. Irtisanotut voivat myös osallistua työvoimatoimiston järjestämiin työnhakua ja/tai koulutukseen pääsyä tukeviin tilaisuuksiin.