• Cocomms Oy/

BE Group teki historiansa parhaan tuloksen - Starckjohann Steelin kannattavuus ja tulos ennätystasolla

- BE Groupin tilikauden 2006 tulos oli yhtiön historian paras. Liikevoitto kasvoi peräti 107 prosenttia 61 miljoonaan euroon (2005: 30). Liikevoittoprosentti oli 8,2 (4,6).
- Liikevaihto kasvoi vuoden aikana 15,4 prosenttia 739 miljoonaan euroon (640).
- Kasvu jatkui voimakkaana New Markets -liiketoiminta-alueella eli pääasiassa Keski- ja Itä-Euroopassa. Liikevaihto kasvoi 43 prosenttia vuonna 2006.
- Hallitus esittää, että osakkeenomistajille jaetaan osinkoa 0,39 euroa osakkeelta.

Tukholman pörssiin 24.11.2006 listautunut BE Group julkisti tänään ensimmäisen tilinpäätöstiedotteensa pörssiyhtiönä. Vuosi 2006 oli yhtiölle menestyksekäs: tulos verojen jälkeen oli ennätyskorkeat 44 miljoonaa euroa (19) ja liikevoitto (EBITA) nousi 61 miljoonaan euroon (30). Liikevoittoprosentti (EBITA) oli 8,2.

Vuonna 2006 liikevaihto kasvoi 15,4 prosenttia 739 miljoonaan euroon (640). BE Group hyötyi vahvasta suhdanteesta sekä teräksen, ruostumattoman teräksen ja alumiinin hintojen noususta. Keskimääräinen myyntihinta tonnia kohti oli 6,4 prosenttia korkeampi kuin vuonna 2005.

Konsernijohtaja Håkan Jeppsson kommentoi tilinpäätöstä seuraavasti:

– Olen iloinen siitä, että kasvatimme toimintaamme kaikilla markkinoilla. Erityisen ilahduttavaa on voimakas, yli 40 prosentin kasvu New Markets -liiketoiminta-alueella eli pääasiassa Keski- ja Itä-Euroopassa. Liikevaihtomme tällä markkina-alueella kasvoi ennätysvauhtia. Kasvoimme täysin orgaanisesti eli ilman yritysostoja.

– Toinen suuri ilonaihe on kannattavuuden kehitys Suomessa. Suomen-tytäryhtiömme Starckjohann Steel paransi bruttokatettaan ja liikevoittoaan ilman varastovoittoja jo neljättä vuotta peräkkäin. Liikevoittoprosentti (EBITA) oli neljännellä vuosineljänneksellä jopa 11,6. Kannattavuuden paraneminen on ennen kaikkea palvelumyynnin ja jalostusasteen kasvattamisen ansiota.

– Olen erittäin tyytyväinen operatiivisen pääoman 72,5 prosentin tuottoon. Se on sekä parantuneiden katteiden että pääoman käytön tehostamisen ansiota. Erityisesti varaston kiertonopeus on kehittynyt hyvin.

– Terästeollisuudessa odotetaan maailmanlaajuisen kysynnän jatkuvan hyvänä vuonna 2007. Myös me BE Groupissa uskomme kysynnän pysyvän hyvänä ja hintojen suhteellisen korkeina.

Ruotsin kruunut on muunnettu euroiksi vuodenvaihteen kurssin 9,0404 mukaan.

Tilinpäätöstiedote kokonaisuudessaan löytyy osoitteesta www.begroup.com.