BE Groupin kassavirta positiivinen kysynnän vakaantuessa

• Kysyntä vakaantui Ruotsissa vuoden 2009 viimeisellä neljänneksellä. Itäisessä Keski-Euroopassa kysyntä vahvistui edelleen, kun taas Suomen markkinoilla kysyntä jatkui heikkona. • Loka–joulukuun liikevaihto laski 40 prosenttia 98,6 (164) miljoonaan euroon. Toimitetut tonnimäärät laskivat 18 prosenttia. • Liiketappio oli –3,2 (–1,6) miljoonaa euroa. Kertaluontoisista eristä, varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liikevoitto oli 877 877 (3,4 milj.) euroa. • Käyttöpääoma laski edelleen 10,5 miljoonaa euroa, mikä vahvisti edelleen kassavirtaa. • Vuoden 2009 aikana toteutetut kustannussäästöt synnyttivät kaikkiaan 16,6 miljoonan euron säästöt, joista 4,9 miljoonaa euroa toteutui viimeisellä vuosineljänneksellä. Loppuvuonna päätettiin lisäksi 2,4 miljoonan euron lisäsäästöistä. Vuosineljänneksen tulosta rasittaa 780 336 euron kertakustannus. • Hallitus esittää yhtiökokoukselle, että tilikaudelta 2009 ei jaeta osinkoa (0,1 euroa). BE Groupin toimitusjohtaja, konsernijohtaja Lars Bergström kommentoi tulosta seuraavasti: – Kysyntä vakaantui vuoden viimeisellä neljänneksellä ja toimitetut tonnimäärät kasvoivat 13 prosenttia edelliseen vuosineljännekseen verrattuna. Valitettavasti teräksen hinnat laskivat vuosineljänneksen lopulla, kun tarjonta lisääntyi terästeollisuuden kasvattaessa tuotantoaan. – Olemme toteuttaneet laajan kustannussäästöohjelman, jota laajennettiin vuoden aikana. Sen seurauksena olemme laskeneet kustannuksiamme 16,6 miljoonaa euroa. Laskeaksemme edelleen pitkän tähtäimen kustannustasoamme olemme päättäneet arviolta 2,4 miljoonan euron lisäkustannussäästöistä, joiden vaikutus näkyy täysimääräisenä vuonna 2011. – Onnistuimme pienentämään käyttöpääomaamme myös vuoden viimeisellä neljänneksellä. Kassavirta ennen nettovelan muutosta oli 6,8 (15) miljoonaa euroa ja käyttöpääoma oli 13 prosenttia liikevaihdosta. – Arvioimme, että ostohinnat – ja samalla BE Groupin myyntihinnat – kääntyvät nousuun vuoden 2010 ensimmäisellä neljänneksellä. Asiakkaamme Ruotsissa ja Suomessa ovat lisänneet tuotantoaan tammikuun aikana ja tarjouspyyntömäärät ovat nyt korkeammalla tasolla kuin neljännen vuosineljänneksen lopussa. Odotamme siksi kysynnän vahvistuvan lähikuukausina. Liikevaihto- ja tulosluvut on muunnettu Ruotsin kruunuista euroiksi 31.12.2009 valuuttakurssin 10,2520 mukaan. Kurssimuutosten vuoksi eri vuosineljännesten euromääräiset luvut eivät ole keskenään vertailukelpoisia. BE Group AB raportoi ja ilmoittaa virallisen tuloksensa Ruotsin kruunuissa. Osavuosikatsauksen yhteydessä järjestetään tänään 10.2.2010 kello 10.00 (Suomen aikaa) analyytikoille ja medialle englanninkielinen webcast- ja puhelinkonferenssi, jossa tulosta kommentoivat konsernijohtaja Lars Bergström ja talousjohtaja Torbjörn Clementz. Ilmoittautuminen webcastiin: http://wcc.webeventservices.com/view/wl/r.htm?e=190385&s=1&k=98CEB6993AF9EC06AE529A38CCD4AF29&cb=blank Rekisteröityä voi myös puhelimitse juuri ennen konferenssin alkamista numerossa +46 8 5052 0110. Huom. vain webcastiin rekisteröityneet voivat esittää kysymyksiä tilaisuuden aikana.